16 Μαρτίου 2021

Οι Κρήτες του Πειραιά στην εποχή του Ελευθερίου Βενιζέλου.

του Γεωργίου Καρτσώνη

Στο τέλος του 1908 το Ελληνικό Κράτος βρίσκεται μπροστά σε μεγάλο αδιέξοδο. Η ένοπλη φάση του Μακεδονικού Αγώνα, στην οποία ενεπλάκη και η «ΟΜΟΝΟΙΑ» έχει λήξει. Η Τουρκία μετά τη νίκη της στον πόλεμο του 1897 γίνεται θρασύτερη. Ο Τούρκος αντιστράτηγος κομπάζει στη Θεσσαλονίκη ότι θα πιει τον καφέ του στο Σύνταγμα. Το Κρητικό ζήτημα βρίσκεται σε τέλμα, καθώς το αίτημα του Κρητικού λαού για Ένωση δεν ικανοποιείται.

Οι Κρητικοί δε σταματούν να ζητούν ένωση. Η επικοινωνία Κρήτης και Πειραιά είναι πια ελεύθερη. Η πόλη του Πειραιά εξακολουθεί να αναπτύσσεται ταχύτατα. Ο κυριότερος λόγος είναι το λιμάνι, το οποίο μετά τη διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου υποσκελίζει το λιμάνι της Ερμούπολης και γίνεται το πρώτο λιμάνι της χώρας.

15 Μαρτίου 2021

Εθνικό Δίκτυο Μέτρησης Στάθμης Θάλασσας.

Μετά τιε φωτιές τους σεισμούς τους λοιμούς  και λοιπούς καταποντισμούς πέφτει και η στάθμη της θάλασσας. Ας έχουμε τον νου μας καλού κακού.

SEA LEVEL STATION MONITORING FACILITY

Όπως δείχνουν τα δεδομένα στο γράφημα την περίοδο από 3εως 9 Μαρτίου η στάθμη της θάλασσας στην περιοχή του Ηρακλείου είχε υποχωρήσει κατά μισό μέτρο.

 
ΠΗΓΗ

https://www.hnhs.gr/el/online/2015-05-16-18-51-00  

http://www.ioc-sealevelmonitoring.org/station.php?code=hrak

.

 

 

ΕΥΘΥΤΙΜΟΣ – ΧΡΥΣΙΠΠΟΣ – ΝΙΚΑΝΔΡΟΣ – ΕΥΠΛΟΥΣ.

Αρχαία ονόματα ανάγλυφα χαραγμένα στο Βριονήσι (Πρασονήσι).

«Στην Ανατολική Κρήτη σε ένα καλά κρυμμένο σημείο συναντάμε έναν ακόμα θησαυρό». Με αυτήν την φράση, μας «προκάλεσε» ξανά το ενδιαφέρον ο φίλος φυσιοδίφης Χριστόφορος Χειλαδάκης, που συνεχώς και παντού εξερευνά την όμορφη Κρήτη μας. Αυτή τη φορά η ανακάλυψή του βρίσκεται στο Μεραμπέλλο και, προς το παρόν, τις παρακάτω πληροφορίες μπορούμε να δημοσιεύσουμε: Πρόκειται για μια επιφάνεια θαλάσσιου βράχου που ορθώνεται κατακόρυφος μέσα από τα βαθιά νερά και σχηματίζει γκρεμό. Ο βράχος αυτός είναι τόσο επίπεδος που μοιάζει σαν να τον έχει κόψει κάποιο θεϊκό μαχαίρι. Στην ίσια επιφάνεια του βράχου υπάρχει χαραγμένη μια γραφή που οι αρχαιολόγοι την τοποθετούν στην αρχαιότητα.

Αντιγραφή & επικόλληση.

Η συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων που αναρτώνται όσον αναφορά τουλάχιστον το παρών ιστολόγιο, δεν είναι παρά μια ταπεινή εφαρμογή, Αντιγραφής & επικόλλησης και πως θα μπορούσε να γίνει άλλωστε διαφορετικά; 

Καλό Χωριό Μονοφατσίου 1940-1944: Τρεις ιστορικές προσεγγίσεις





Από Γιώργος Α. Καλογεράκης

“Το Καλό Χωριό Μονοφατσίου είναι χτισμένο στους πρόποδες του λόφου, από όπου περνάει ο παραπόταμος του Αναποδάρη στον οποίο συγκεντρώνονται της Μουσούτας και της Χαντρούς. Στο χωριό κατοικούσαν αποκλειστικά οθωμανοί και είναι ένα από τα χωριά που ιδρύθηκαν την περίοδο της Οθωμανικής κατοχής, γι’ αυτό και δεν αναφέρεται στις απογραφές. Το χωριό ήταν κέντρο στήριξης του οθωμανικού στοιχείου κατά την επαναστατική περίοδο 1821 – 1830. Το χωριό, όπως αναφέρει ο Pashley στην απογραφή του, για τον δεκάχρονο επαναστατικό αγώνα, καταστράφηκε εντελώς από τους χριστιανούς και εκδιώχτηκαν οι κάτοικοί του.Στα μέσα του 19ου αιώνα, οι οθωμανοί κάτοικοι επέστρεψαν σταδιακά (μετά το 1831), αφού η Κρήτη δεν περιλήφθηκε στο ελεύθερο ελληνικό κράτος. Το εγκατέλειψαν δε οριστικά μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και την ανταλλαγή των πληθυσμών. Τότε εγκαταστάθηκαν στο χωριό αποκλειστικά πρόσφυγες της Ιωνίαςª1

Με τρεις ιστορικές αναφορές, προσεγγίζουμε την κατοχική ιστορία του Καλού Χωριού Μονοφατσίου: 

Ο Γεώργιος Μαυρόκωστας, πατριάρχης της οικογένειας. Πιάστηκε στο Καστέλλι προσπαθώντας να μάθει πού τάφηκε ο γιος του Νικόλας. Εκτελέστηκε από τους Γερμανούς, (την ομάδα του Σούμπερτ) στο Ηράκλειο στις 12 Φεβρουαρίου 1944 σε ηλικία 70 ετών. Το σώμα του τάφηκε από τους «Σουμπερίτες» σε άγνωστο μέρος, δεν βρέθηκε ποτέ.

 Οι τρεις γιοι του Γεωργίου Μαυρόκωστα, Κωστής, Γιάννης και Μανόλης (στέκονται δεξιά )και ο γαμπρός του Δημήτρης Φαρσαράκης (στέκεται αριστερά), σύζυγός του η κόρη του Γεωργίου Μαυρόκωστα Μαρία, καταδιωκόμενοι κατέφυγαν στη Μέση Ανατολή. (Φωτογραφία αρχείου οικογένειας Μαυρόκωστα).

 Συνέχεια του αφιερώματος ( ΠΑΤΡΙΣ)

12 Μαρτίου 2021

ILL MEET BY THE MOONLIGHT - PHILEDEM - (1957) Η ΑΠΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ ΚΡΑΪΠΕ.

Ill Met by Moonlight (film)

                                                                              (klik-klik)

idea

The British in Crete, 1896 to 1913.

Ο παπα-Λευτέρης Νουφράκης και η λειτουργία στην Αγια-Σοφιά.

Αρχιμανδρίτης Ελευθέριος Νουφράκης – Μια εμβληματική Μορφή του Ελληνισμού.
Κάποτε μου μίλησε ο παππούς μου για ένα Κρητικό παπά, αληθινό παλικάρι, που το Γενάρη του 1919 λειτούργησε κάτω από τους χιλιόχρονους θόλους της Αγια-Σοφιάς!!

Τον γνώριζε καλά, γιατί ήταν στρατιωτικός ιερέας στη Μεραρχία που ανήκε και ο ίδιος, στη Μεραρχία εκείνη που αργότερα συμμετείχε στη Μικρασιατική Εκστρατεία κι έφτασε ως τις πύλες της Αγκυρας, ήπιε νερό από το Σαγγάριο!... Όμως αλίμονο! αυτό το δροσερό νερό μετατράπηκε λίγο αργότερα σε καυτό πύρινο ποτάμι πόνου και οδύνης, που έκαψε τις καρδιές όλων των Ελλήνων.
Στα λόγια του παππού μου δεν έδωσα τότε μεγάλη σημασία. Μου φάνηκε αυτό που μου 'λεγε απίθανο, το θεώρησα σαν ένα παραλήρημα, απομεινάρι εκείνου του αβάσταχτου, του αφάνταστου πόνου που ένιωθε ο παππούς μου, όταν αναθυμόταν τα περασμένα, όταν άκουγε τις λέξεις Ιωνία, Σμύρνη, Πέργαμος, Αϊβαλί, Τραπεζούντα, Κερασούντα, Σαγγάριος, Εσκί Σεχήρ, Αφιόν Καραχισάρ, Πόλη, Αγια Σοφιά!! Οι λέξεις αυτές είχαν πάρει στο νου και στην καρδιά του παππού μου τη θέση ό,τι πιο ιερού και πιο νοσταλγικού είχε σ' αυτή τη ζωή, ακόμη πιο ιερού και από τα ίδια τα παιδιά του, τα εγγόνια του, την ίδια του τη ζωή!
Δεκάδες φορές τον αντίκρισα με τα παιδικά μου μάτια να κλαίει - πολλές φορές ξεσπούσε σε γοερούς λυτρωτικούς λυγμούς - προσφέροντας αυτά τα άγια ονόματα, που ταυτίζονται με τη διαχρονική ιστορική πορεία και παρουσία του Γένους μας πάνω στη γη. Τότε δεν καταλάβαινα τίποτε ή σχεδόν τίποτε. Μονάχα μια ακαθόριστη απορία κυριαρχούσε στην ψυχή μου απ' αυτή την ξεχωριστή στάση του παππού μου. Λίγο αργότερα κατάλαβα την καθοριστική επίδραση αυτών των δακρύων, αυτών των λυγμών στην δική μου ψυχή. Την καταλαβαίνω τώρα, θα την αισθάνομαι πάντα να κυριαρχεί σ' όλο το είναι μου.
Ο παππούς μου βέβαια είχε δίκιο, όταν έλεγε πως τον Ιανουάριο του 1919 λειτουργήθηκε η Αγια-Σοφιά!

Το άλλο πρόσωπο του παπά-Νουφράκη από τις Αλώνες.(Άγονη γραμμή)

Άγονη γραμμή 

Το άλλο πρόσωπο του παπά-Νουφράκη από τις Αλώνες

Εξώφυλλο γνωστού περιοδικού των Αθηνών (φ. 509, Ιανουάριος 1914) που δείχνει τον παπά-Νουφράκη από τις Αλώνες του Ρεθύμνου (δεξιά). Ο σύντροφός του στη φωτογραφία είναι ο Κρητικός ιερομόναχος Αγάπιος Καρτσωνάκης. Το εξώφυλλο δείχνει πως ο κληρικός από τις Αλώνες ήταν γνωστός στο πανελλήνιο πολύ πριν από το παράτολμο εγχείρημά του στην Αγία Σοφία 

Το πρόσφατο δημοσίευμα του Χάρη Παπαδάκη για την παράτολμη ενέργεια του θρυλικού αρχιμανδρίτη Ελευθέριου Νουφράκη (Ρέθεμνος, 16-1-2010) με υποχρεώνει να επανέλθω στα βιογραφικά του ιστορικού αυτού προσώπου, με νέα άγνωστα στοιχεία. Το δημοσίευμα του Χάρη – εντυπωσιακό ως συνήθως – με υποχρέωσε, καταρχάς, να ανατρέξω στο Βιογραφικό Λεξικό μου, προκειμένου να ενημερώσω τη βιβλιογραφία του σχετικού λήμματος, καταγράφοντας το δημοσίευμα. Μου έδωσε όμως και την αφορμή να ρίξω μια ματιά στο Ίντερνετ. Διαπίστωσα με έκπληξη ότι οι αναγραφές εκεί είναι πολλές, αλλά αναφέρονται κυρίως στο επεισόδιο, ενώ φαίνεται να αγνοούν το ποιος ήταν ο πρωταγωνιστής του επεισοδίου.

Το δημοσίευμα, προπάντων, συνετέλεσε στο να δω και να συμπληρώσω δικές μου παραλείψεις. Είχα ξεχάσει ακόμα και να περιλάβω στον Γ΄ τόμο της κρητικής βιβλιογραφίας μου με τίτλο Τα Κρητικά Βιβλία το σπουδαίο φυλλάδιο που εξέδωσε το 1914 ο παπά-Νουφράκης με τις Πολεμικές Αναμνήσεις του (βλ. εικόνα).

Ξαναδιάβασα και ένα ατελέστατο παλιό δικό μου δημοσίευμα με τίτλο «Ένα αξιομνημόνευτο επεισόδιο μέσα στην Αγιά Σοφιά της Πόλης … (βλ. Ρεθ. Νέα, φ. 16-4-1999). Οι αναδρομές μου έδειξαν και πάλι τα κενά που πάντα υπάρχουν στην ιστορική μας μνήμη και συνειδητοποίησα για μια ακόμη φορά πως η κάλυψη των κενών αυτών μπορεί να γίνει μόνο με τη συμβολή πολλών.

Στο παλιό εκείνο σημείωμά μου για τον παπά-Νουφράκη είχα κάνει έκκληση στους αναγνώστες να καταθέσουν αυτά που τυχόν γνωρίζουν για το συγκεκριμένο πρόσωπο. Και η έκκληση εκείνη είχε ανταπόκριση. Τέσσερις ημέρες μετά το δικό μου δημοσίευμά, υπήρξαν στην ίδια εφημερίδα μερικές χρησιμότατες υποδείξεις του Μανώλη Εγγλέζου. Ήταν αυτές που μου άνοιξαν τότε ένα παράθυρο, με αποτέλεσμα να διαθέτω σήμερα αρκετά στοιχεία και ντοκουμέντα. Μάλιστα, όλα αυτά βρίσκονται σε έναν ογκώδη φάκελο με την ένδειξη: «Ιερείς αγωνιστές». ..

Δείτε την συνέχεια της θαυμάσιας αναφοράς στο ιστολόγιο Άγονη γραμμή

https://agonigrammi.wordpress.com/2010/02/22/%CF%84%CE%BF-%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%BF-%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B1%CF%80%CE%AC-%CE%BD%CE%BF%CF%85%CF%86%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CF%80%CF%8C/

Παπά Γιάννης Αλεβυζάκης

Τι μπορεί να έφερε κοντά την Ολλανδία με τις Αλώνες του Ρεθύμνου; Την ίδια απορία είχαμε και εμείς διαβάζοντας στον τοπικό τύπο («Κρητική Επιθεώρηση» 28 Σεπτεμβρίου 1966) το παρακάτω ρεπορτάζ:
«Μια συγκινητική ιστορία γράφτηκε αυτές τις μέρες, μια ιστορία που αξίζει να αναφερθεί, γιατί δείχνει πόσο ευαίσθητες είναι και παραμένουν οι καρδιές των ανθρώπων, όπου γης και τόποι. Και πόσο πολύ συγκινούνται, από τα ωραία και τα ανθρώπινα, όταν θιγούν κατάλληλα οι χορδές των.

Όπως είναι γνωστό με την παρακίνηση της κυρίας Βιργινίας Τσουδερού-Παπαδάτου, ο κ. Ντουράν γενικός διευθυντής του ΟΗΕ συγκέντρωσε και πρόσφερε 40.000 δραχμές για την αγορά σωλήνων που δωρίθηκαν από τον ίδιο, πριν από λίγο καιρό, για την ύδρευση του χωριού Αλώνες Ρεθύμνης.
Για το έργο όμως της υδρεύσεως δεν έφθαναν μόνο οι σωλήνες, χρειάζονταν και άλλες δαπάνες για την κατασκευή του δικτύου που δεν μπορούσε να αναπληρώσει η προσωπική εργασία των κατοίκων των χωριού.
Και η οικονομική βοήθεια για την ολοκλήρωση του έργου της υδρεύσεως ήλθε, προχθές, ουρανόπεμπτη, ή ακριβέστερα από την Ολλανδία, από την οποία έφθασαν στις Αλώνες 60.000 δραχμές (ή 6000 φιορίνια).
Ήταν το προϊόν ενός αυθόρμητου και χωρίς προαγγελία εράνου που έκαναν οι ακροατές ενός ολλανδικού ραδιοσταθμού που συγκινήθηκαν από την εκπομπή που έγινε σχετικά με την ιστορία της ύδρευσης ενός χωριού Αλώνες της Κρήτης και την ιστορία του παπα, του Γιάννη Αλεβυζάκη με τη μεγάλη αντιστασιακή δράση στη Γερμανική Κατοχή, που κοντά στ’ άλλα του στοίχισε και τη ζωή του γιου του.
Έτσι χάρις στη δραστηριότητα της κυρίας Βιργινίας Τσουδερού και τη βοήθεια από τη μακρινή Ολλανδία, οι Αλώνες θα έχουν σύντομα νερό!
Είναι παρήγορο ότι στην εποχή μας οι άνθρωποι συγκινούνται ακόμη και παραδειγματίζονται από τον αγώνα για την επιβίωση των συνανθρώπων των και από φωτεινά παραδείγματα σαν του παπα Γιάννη Αλεβυζάκη.
Γιατί ασφαλώς την παρόρμηση στους άγνωστους Ολλανδούς έδωσε, η συγκινητική ιστορία του παπα Αλεβυζάκη όπως ακούστηκε από το ραδιόφωνο της πατρίδας τους»
.

Γουσταύος Ντουράν

Ο Κρητικολάτρης ευεργέτης.

Επέλεξε τις Αλώνες για τελευταία κατοικία 

Στα νότια του Ρεθύμνου, στον ίσκιο του Κρυονερίτη μας περιμένουν οι Αλώνες. Όνομα που καθιερώθηκε μάλλον από το σχήμα του χωριού με τους φιλόξενους και καλόχαρους ανθρώπους. Είναι πολλές οι ομορφιές που σε τραβάνε να επισκεφθείς τον ευλογημένο τόπο. Κυρίως όμως μετρά η ιστορία του, με συγκλονιστικά κεφάλαια από την Εθνική Αντίσταση και το προνόμιο να το έχει επιλέξει για τελευταία του κατοικία ένας σπουδαίος Κρητικολάτρης. Ο Γουσταύος Ντουράν.

O Kρυονερίτης  ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΛΩΝΩΝ Η Μ Ε Ρ Ο Λ Ο Γ Ι Ο

Ποιος ήταν Ο Γουσταύος Ντουράν γεννήθηκε 14 Νοεμβρίου του 1906 στην Βαρκελώνη της Ισπανίας.
Ήταν απόφοιτος του Πανεπιστημίου της Μαδρίτης. Μετά την επιβολή της δικτατορίας του Φράνκο, εναντίον της οποίας αγωνίστηκε σθεναρά, αυτοεξορίστηκε στις ΗΠΑ. Απέκτησε την Αμερικανική υπηκοότητα και από τότε υπηρέτησε στο υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, όπου διετέλεσε ειδικός σύμβουλος διαδοχικά στην πρεσβεία των Ηνωμένων Πολιτειών στην Κούβα, στην Αργεντινή και παρά τω βοηθώ υπουργώ Εξωτερικών για τις υποθέσεις της αμερικανικής Συμπολιτείας στην Ουάσιγκτον. Το 1946 τοποθετήθηκε στην υπηρεσία του ΟΗΕ με αντικείμενο, λόγω της μόρφωσης και των ικανοτήτων του κατ’ αρχήν τον τομέα των κοινωνικών υποθέσεων, τόσον στη Ν. Υόρκη έδρα των Ηνωμένων Εθνών όσον και αλλού. Τον Σεπτέμβριο 1960 διορίστηκε στην αποστολή του ΟΗΕ στο Κογκό και κατά την επιστροφή του στην Νέα Υόρκη μετά από ένα χρόνο, έγινε ειδικός Σύμβουλος επί των πολιτικών υποθέσεων της ίδιας χώρας. Από τον Απρίλιο 1965 διετέλεσε μόνιμος αντιπρόσωπος του ΟΗΕ στην χώρα μας, διευθυντής του εν Ελλάδι προγράμματος τεχνικής βοηθείας του Οργανισμού. Ο Γκουστάβο Ντουράν από τον γάμο του με την γνωστή επίσης εις το Ρέθυμνο, κ. Μπόντε το γένος Κρόμπτον απέκτησε τρεις θυγατέρες. (Εφ. «Κρητική Επιθεώρηση»).

11 Μαρτίου 2021

Παραμυθένιες ιστορίες ξεχασμένων ευεργετών της Κρήτης.

Γράφει ο Γ.Π. Εκκεκάκης 

Στο σημείωμα αυτό θα γίνει λόγος για τον Ιωάννη Αντωνιάδη (Κορνός Λήμνου 1818 – Αλεξάνδρεια Αιγύπτου 1895). Ήταν ένα αγόρι από πάμπτωχη οικογένεια, που αναγκάστηκε να φύγει από το χωριό του πριν κλείσει τα 15, αναζητώντας καλύτερη τύχη. Κατέληξε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (1833), όπου, για μερικά χρόνια, εργάστηκε ως λιμενεργάτης. Συνέχισε ως μικρέμπορος, για να ανοίξει γρήγορα δικό του μαγαζί. Ο πατριωτισμός και η διάθεσή του να βοηθά εκδηλώθηκαν νωρίς. Στα αρχεία της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας βρέθηκαν ντοκουμέντα για μικροδωρεές του με χρονολογία 1843!

Μάρκος Καλούδης 1795 -1886 (Κρήτες ευεργέτες)

Ένας μεγάλος (άγνωστος και λησμονημένος) αγωνιστής και ευεργέτης.

Η σκέψη του μέχρι το θάνατό του ήταν στο χωριό του τον Πρινέ. Έδωσε κίνητρα για γνώση σε πολλά παιδιά άπορα κληροδοτώντας υποτροφίες στην διαθήκη του. Δυστυχώς όμως κανένας δεν τον θυμάται. Κι ας υπάρχει τιμητική πλάκα μπαίνοντας στο χωριό. Το αφιέρωμά μας σήμερα σε έναν ξεχωριστό Ρεθεμνιώτη πανέμορφο και γενναίο, τον Μάρκο Καλούδη που διακρίθηκε εκτός Κρήτης. Μυθιστορηματική η ζωή του και γεμάτη κινδύνους αλλά και μεγάλες τιμές. Αξίζει να ξεφυλλίσουμε τα βασικότερα κεφάλαιά της.

Δημήτριος Μπερναρδάκης (Κρήτες ευεργέτες)

Ο Δημήτριος Μπερναρδάκης (1799 - 28 Μαΐου 1870) ήταν Έλληνας με καταγωγή από την Κρήτη έμπορος και ευεργέτης του Εθνικού Πανεπιστημίου. Γεννήθηκε στο Ταϊγάνιο της Ρωσίας το 1799. Πατέρας του ήταν ο Γεώργιος Μπεναρδάκης, μητέρα του η Μαρία το γένος Αλφιεράκη. Η οικογένεια του πατέρα του αναγκάστηκε να καταφύγει και να εκπατριστεί στην Σμύρνη και από εκεί στην Ταϊγάνη της Ρωσίας, η δε της μητέρας του από την Πελοπόννησο στην Οδησσό

Ένα ασυνήθιστο περιστατικό στο τουρκοκρατούμενο Ρέθυμνο του 1864.

Άρθρο του  Γ.Π. Εκκεκάκης 

Το περιστατικό έγινε είδηση στον ελληνόφωνο τύπο εκτός Κρήτης, μια και στο ίδιο το νησί δεν υπήρχαν τότε εφημερίδες των ειδήσεων. Μεταφέρω το ρεπορτάζ από την έγκυρη αθηναϊκή εφημερίδα «Εθνοφύλαξ» (φ. 7-12-1864), φύλλα της οποίας τυχαίνει να υπάρχουν στο αρχείο μου:

Εν Ρεθύμνη της Κρήτης, προ τινων ημερών, επρόκειτο να κρεμασθή κατ’ απόφασιν της Υψηλής Πύλης, χριστιανός τις. Ούτος, προ τριών ετών, είχε φονεύσει εν τη οικία του άλλον τινά διά λόγους τιμής. Ο κατάδικος ήχθη εις τον τόπον της καταδίκης και το σχοινίον εβλήθη εις τον λαιμόν του. Παρόντες ήσαν ο Διοικητής του τόπου, άπειρον πλήθος Χριστιανών και Τούρκων, καθώς και οι συγγενείς του φονευθέντος. Καθ’ ήν στιγμήν εσύρετο το σχοινίον όπως απαγχονισθή ο κατάδικος, ο Διοικητής Θαμπάτ πασάς, ανήρ, ως φαίνεται, λίαν κηδόμενος της τιμής του ανθρώπου, γονυπετήσας ενώπιον των συγγενών του φονευθέντος παρεκάλει αυτούς μετά θερμών δακρύων, όπως είπωσιν ότι δεν απαιτούσιν αίμα αντί αίματος. Όμως οι συγγενείς έμενον άκαμπτοι. Δεύτερον δε και τρίτον τούτο ποιήσας, κατώρθωσε να πείσει τους συγγενείς ότι χαρίζουσι την ζωήν εις αυτόν, αλλ’ επί τω όρω να απέλθη της Κρήτης. Ούτως, άπασα η κοινωνία της Ρεθύμνης, χαρείσα τα μέγιστα δια την λύτρωσιν του διά την τιμήν του υποπεσόντος εις το έγκλημα του φόνου, θαυμάζει την φιλανθρωπίαν του Θαμπάτ πασά και δικαίως. Διότι, εις τα χρονικά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ίσως ουδέν τοιούτον παράδειγμα υπάρχει.

Λόγοι Γεωργίου Ξενουδάκη

Εκφωνηθέντες εν τη Βουλή των Ελλήνων κατά την έκτακτον (της Ι' περιόδου) Σύνοδον των πολεμικών προπαρασκευών, και εις την Κρήτην αφορώντες.

(κλικ στην εικόνα αρχείο pdf)


Λόγοι  Γεωργίου Ξενουδάκη  

https://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pager.php?rec=/metadata/7/8/c/metadata-316-0000001.tkl&do=171458_w.pdf&lang=en&pageno=1&pagestart=1&width=841&height=595&maxpage=72

Γεώργιος Νικ. Ξενουδάκης. (Κρήτες ευεργέτες)

«Μούδε και μάνα μ’ έκαμε, μουδέ κυρού σπoρά ’μαι,
Χρουσή τρυγόνα μ’ έκαμε στου ξάγκαθου τη ρίζα,
μά ’τον τ’ αγκάθι δροσερό και γοργανάθρεψέ με.
Και πήρε με ’νας βασιλιός, ένας μεγάλος Ρήγας,
να μαγειρεύω να δειπνά, να στρώνω να κοιμάται […]».

ΡΙΖΙΤΙΚΟ 1 

Στις κακοτράχαλες και ψηλές κορυφές του Ψηλορείτη και της Μαδάρας, κάθε πολλά-πολλά χρόνια, συμβαίνει να ξεφυτρώνουν, λες κι’ ουρανόπεμπτα, κάποια μοναχικά αγριολούλουδα, που σε μεθούν με το θεσπέσιο άρωμά τους και σου πλανούν τις αισθήσεις με την παραδεισένια τους ομορφιά. Κι’ αυτά βέβαια δεν έχουν σχέση καμιά μ’ εκείνα τα άοσμα καλλωπιστικά άνθη και φυτά, τα κλαδεμένα περίτεχνα σε διάφορα γεωμετρικά σχήματα (τετράγωνα, ρόμβους, πυραμίδες κ.α.π.), τα οποία καλλιεργούνται στους βασιλικούς και των άλλων μεγιστάνων τους κήπους. 

Κρητική Εστία

Η Κρητική Εστία στην Αθήνα 

Το παρόν και το μέλλον του ιδρύματος

H ιστορία του Ιδρύματος ξεκινά από το μακρινό 1963. Τότε με πρωτοβουλία εικοσιενός (21) Κρητικών Σωματείων του Λεκανοπεδίου Αττικής, με επικεφαλής την “Παγκρήτιο Ενωσι Αθηνών – Πειραιώς” και μετά από μία μακρά περίοδο προπαρασκευαστικών διεργασιών συστάθηκε το “Φιλανθρωπικό – Πνευματικό Ίδρυμα Κρητική Εστία”

Αντώνιος Φ Παπαδάκης. (Κρήτες ευεργέτες)

Ο Αντώνιος Φ. Παπαδάκης, (1810 - 1878) ο οποίος έδρασε και απέκτησε την περιουσία του στην Οδησσό, υπήρξε ο βασικός χρηματοδότης της μεγάλης Κρητικής επανάστασης του 1866 και παράλληλα ο μεγαλύτερος μαικήνας της Ελληνικής παιδείας, αφού με την περιουσία του ίδρυσε και μέσω κληροδοτήματος συνεχίζει να αποτελεί την κύρια πηγή χρηματοδότησης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συγκεκριμένα, ενώ η τότε Ελληνική Κυβέρνηση προσέφερε για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών 20.000 δραχμές και ο Βαυαρός βασιλιάς Όθωνας 40.000 δραχμές, η προσφορά του Κρητικού μαικήνα ξεπέρασε το ύψος των 1.800.000 δραχμών και με σύγχρονες τιμές υπολογίζεται σε περίπου 15.000.000 ευρώ.