12 Μαρτίου 2021

Το άλλο πρόσωπο του παπά-Νουφράκη από τις Αλώνες.(Άγονη γραμμή)

Άγονη γραμμή 

Το άλλο πρόσωπο του παπά-Νουφράκη από τις Αλώνες

Εξώφυλλο γνωστού περιοδικού των Αθηνών (φ. 509, Ιανουάριος 1914) που δείχνει τον παπά-Νουφράκη από τις Αλώνες του Ρεθύμνου (δεξιά). Ο σύντροφός του στη φωτογραφία είναι ο Κρητικός ιερομόναχος Αγάπιος Καρτσωνάκης. Το εξώφυλλο δείχνει πως ο κληρικός από τις Αλώνες ήταν γνωστός στο πανελλήνιο πολύ πριν από το παράτολμο εγχείρημά του στην Αγία Σοφία 

Το πρόσφατο δημοσίευμα του Χάρη Παπαδάκη για την παράτολμη ενέργεια του θρυλικού αρχιμανδρίτη Ελευθέριου Νουφράκη (Ρέθεμνος, 16-1-2010) με υποχρεώνει να επανέλθω στα βιογραφικά του ιστορικού αυτού προσώπου, με νέα άγνωστα στοιχεία. Το δημοσίευμα του Χάρη – εντυπωσιακό ως συνήθως – με υποχρέωσε, καταρχάς, να ανατρέξω στο Βιογραφικό Λεξικό μου, προκειμένου να ενημερώσω τη βιβλιογραφία του σχετικού λήμματος, καταγράφοντας το δημοσίευμα. Μου έδωσε όμως και την αφορμή να ρίξω μια ματιά στο Ίντερνετ. Διαπίστωσα με έκπληξη ότι οι αναγραφές εκεί είναι πολλές, αλλά αναφέρονται κυρίως στο επεισόδιο, ενώ φαίνεται να αγνοούν το ποιος ήταν ο πρωταγωνιστής του επεισοδίου.

Το δημοσίευμα, προπάντων, συνετέλεσε στο να δω και να συμπληρώσω δικές μου παραλείψεις. Είχα ξεχάσει ακόμα και να περιλάβω στον Γ΄ τόμο της κρητικής βιβλιογραφίας μου με τίτλο Τα Κρητικά Βιβλία το σπουδαίο φυλλάδιο που εξέδωσε το 1914 ο παπά-Νουφράκης με τις Πολεμικές Αναμνήσεις του (βλ. εικόνα).

Ξαναδιάβασα και ένα ατελέστατο παλιό δικό μου δημοσίευμα με τίτλο «Ένα αξιομνημόνευτο επεισόδιο μέσα στην Αγιά Σοφιά της Πόλης … (βλ. Ρεθ. Νέα, φ. 16-4-1999). Οι αναδρομές μου έδειξαν και πάλι τα κενά που πάντα υπάρχουν στην ιστορική μας μνήμη και συνειδητοποίησα για μια ακόμη φορά πως η κάλυψη των κενών αυτών μπορεί να γίνει μόνο με τη συμβολή πολλών.

Στο παλιό εκείνο σημείωμά μου για τον παπά-Νουφράκη είχα κάνει έκκληση στους αναγνώστες να καταθέσουν αυτά που τυχόν γνωρίζουν για το συγκεκριμένο πρόσωπο. Και η έκκληση εκείνη είχε ανταπόκριση. Τέσσερις ημέρες μετά το δικό μου δημοσίευμά, υπήρξαν στην ίδια εφημερίδα μερικές χρησιμότατες υποδείξεις του Μανώλη Εγγλέζου. Ήταν αυτές που μου άνοιξαν τότε ένα παράθυρο, με αποτέλεσμα να διαθέτω σήμερα αρκετά στοιχεία και ντοκουμέντα. Μάλιστα, όλα αυτά βρίσκονται σε έναν ογκώδη φάκελο με την ένδειξη: «Ιερείς αγωνιστές». ..

Δείτε την συνέχεια της θαυμάσιας αναφοράς στο ιστολόγιο Άγονη γραμμή

https://agonigrammi.wordpress.com/2010/02/22/%CF%84%CE%BF-%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%BF-%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B1%CF%80%CE%AC-%CE%BD%CE%BF%CF%85%CF%86%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CF%80%CF%8C/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μην πυροβολείτε ασκόπως