14 Σεπτεμβρίου 2020

Η περί του πολέμου τέχνη.

Παρακολουθώντας τα απειλητικά μαύρα σύγνεφα του πολέμου να ξανασωρεύονται όλο και πυκνότερα στους ορίζοντες της περιοχής μας καλό θα ήταν να ξεσκουριάσουμε τις στρατηγικές μας γνώσεις ανατρέχοντας πρώτα από όλα στα κιτάπια της αναγνωρισμένης ως κορυφαίας διεθνούς πολεμογραφίας.

Θεωρητική αντιπαράθεση ανάμεσα στους δυο μεγάλους έμπρακτους εκφραστές της διεξαγωγής του πολέμου μεταξύ τον σχολών ανατολής και δύσης.

13 Σεπτεμβρίου 2020

Το εγκώμιο του τσούκου.

Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς...τσούκους;  
Με επίκεντρο τον λαϊκό πολιτισμό της Κρήτης. Πολυσκεύος και πολυεργαλείο 
σημάδεψε την εξέλιξη του πολιτισμού για χιλιάδες χρόνια. 
Το φτηνό υλικό που άλλαξε την ιστορία.
 (Η πολύτιμη συνεισφορά της νεροκολοκύθας)
Κείμενο: Νίκος Ψιλάκης
Πάνε χρόνια από τότε που είδα τον τελευταίο καφετζή να κρατά μια κολοκύθα γεμάτη κρασί και να σερβίρει τους πελάτες του. Πάνε χρόνια κι από τότε που είδα για τελευταία φορά φλασκιά και τσούκους μέσα σε βούργες, κρεμασμένα στις ζώνες των ανθρώπων ή στα σκαρβέλια των γαϊδάρων. Κι αν γράφω τούτες τις γραμμές, δεν είναι (μόνο) για να πλέξω το εγκώμιο... του τσούκου, αλλά για να μεταφέρω μερικές απλές σκέψεις σχετικά με τις διαδοχικές εξελίξεις του υλικού πολιτισμού και την ταχύτητα με την οποία μεταπίπτει το πολύτιμο σε ασήμαντο, φτηνό, ευτελές. Μετά την εμφάνιση του πλαστικού, και μέσα σε πολύ λίγα χρόνια, το πιο πολύτιμο υλικό του προβιομηχανικού κόσμου απαξιώθηκε και πέρασε σε μιαν άλλη εννοιολογική κατηγορία: στην κατηγορία των «αζήτητων». Γιατί η νεροκολοκύθα (ο κρητικός τσούκος) υπήρξε ένα από τα πιο χρηστικά φυτικά είδη όλων των εποχών. Άνετα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πολυ-σκεύος!

11 Σεπτεμβρίου 2020

ΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΑΠΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΤΩΝ.

Δασκάλοι γρηγορείτε!

ΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΑΠΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΤΩΝ.
Τουρκικό Αρχείο Ηρακλείου, Κώδ. 15, σελ. 94 – 28 Τζεμαζιουλάχιρ 1129 [8/6/1717]
Πληροφορηθείς ο Πασάς του Χάνδακος, ότι οι διδάσκαλοι των σχολείων της πόλεως και οι βοηθοί αυτών περιέρχονται αργοσχόλως ανά τας οδούς, και ότι παραμελούν την διδασκαλίαν των παίδων, απηύθυνεν έγγραφον προς τον Ιεροδίκην, εν τω οποίων λέγει, όπως καλέση ούτος πάντας ανεξαιρέτως τους διδασκάλους εις το Ιεροδικείον και συστήση εις αυτούς, όπως τηρήσουν το ακόλουθον πρόγραμμα: Την πρωΐαν οι μαθηταί θα φεύγουν εκ του σχολείου δύο ώρας προ μεσημβρίας, το απόγευμα θα πηγαίνουν εις τα σχολεία μετά την μεσημβρινήν προσευχήν και θα παραμένουν μέχρι της προσευχής του δειλινού. Αναφέρεται εισέτι εις το έγγραφον του Πασά, ότι θα γίνωνται έφοδοι εις τα σχολεία, δημοσία τε και κρυφίως, και θα τιμωρούνται οι απουσιάζοντες και μη ασχολούμενοι με την μόρφωσιν των παίδων διδάσκαλοι. Τη 28η Τζεμαζιελαχίρ 1129.


(περιληπτική μετάφραση· Νικόλαος Σταυρινίδης, Μεταφράσεις Τουρκικών Ιστορικών Εγγράφων, τ. Δ΄, Ηράκλειον 1984, αρ. 1918, σ. 14-15)

ΠΗΓΗ
καταδύσεις ποικίλης ύλης
https://dytistonniptiron.wordpress.com/2019/10/30/kandiyemektepleri/.
Αναδημοσίευση άρθρου από το ιστολόγιο ο δύτης των νιπτήρων και αφορμή για πάσα σε ένα κείμενο Μπαλάντα στους εκδότες άδοξοι πούναι εξαιρετικό αφιέρωμα στον Νικόλαος Σταυρινίδης,

ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΣΠΑΝΑΚΗΣ

ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΣΠΑΝΑΚΗΣ : Η ζωή του μεγάλου ερευνητή
Του Μανόλη Καρέλλη*  Εφημερίδα  ΠΑΤΡΙΣ
Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ

• Σύμφωνα με την παράδοση στην οποία οφείλουμε να αρκεσθούμε, η κτηνοτροφική οικογένεια Σπανάκη αναφέρεται ανάμεσα στις παλιότερες του χωριού Τζερμιάδω της επαρχίας και του νομού Λασιθίου.
Το πεδίον της κτηνοτροφικής δράσης της ήταν το βουνό της Σελένας, με υψόμετρο 1599 μέτρα, με τις παραφυάδες του στη νότια και βόρεια πλευρά που εναλλάσσονταν ανάλογα με την εποχή.
Όπως αναφέρει ο Στέργιος Σπανάκης, πιστός στο ιστορικό του ένστικτο, στο αυτοβιογραφικό του βιβλίο «η Οδύσσειά μου», οι σημερινοί οικισμοί του Oροπεδίου είναι κτίσματα του 15ου αιώνα και εξής και οι περισσότεροι πήραν την ονομασία των από τα επώνυμα των πρώτων οικιστών, όπως το Τζερμιάδω από το Τζερμιάς (Ιερεμίας), το Λαγού από το επώνυμο Λαγός, το Φαρσάρω από το Φαρσάρης, το Μαρμακέτω από το Μαρμακάτης.

10 Σεπτεμβρίου 2020

Να Ξετουρκέψουμε τη Γλώσσα μας

Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία ας είναι ακόμα και Τούρκικες…

Μια σειρά άρθρα από το ιστολόγιο Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία (του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα) που στην περίπτωση μας αφορά την χρήση τούρκικων λέξεων στην καθημερινότητα μας, αφορμής δοθείσας από το βιβλιοπόνημα του συγγραφέα Γιάκωβου Διζικιρίκη, με τίτλο «Να ξετουρκέψουμε τη γλώσσα μας.» έκδοση του 1975.

Μουστρούχες

Οποιαδήποτε ομοιότητα τυγχάνει να παρατηρείτε σε σχέση με την πραγματικότητα είναι εντελώς συμπτωματική.


6 Σεπτεμβρίου 2020

Παραλία αμμουδάρας Ηρακλείου.

Παραλία αμμουδάρας η καθ΄  όλα συμπαθέστατη απέραντη ακτή άμμου μήκους περίπου 5 χλμ, με αρκετά μεγάλο πλάτος στο μεγαλύτερο μέρος της, βρίσκεται δίπλα στην πόλη του Ηρακλείου, έχοντας υποστεί την πίεση του αστικού ιστού με αποτέλεσμα  να υφίσταται όλα τα αναπόφευκτα επακόλουθα του.
Παρά ταύτα η παραλία με την δυναμική της δεν παύει να αποτελεί μία διέξοδο αποσυμπιέσεις και φυσικής εξισορρόπησης για την πόλη του Ηρακλείου καθώς κατά μήκος της μεγάλης παραλία της αμμουδάρας καταλήγουν σημαντικοί υδροβιότοποι οι οποίοι παρεμπιπτόντως θα έπρεπε να είναι  προστατευμένοι.

3 Σεπτεμβρίου 2020

Τα μυστήρια των καλών λιμένων.

Με τον παραπάνω πιασάρικο τίτλο έτοιμο προς χρήση για μια ακόμη χαζοχαρούμενη ανάρτηση όπως τούτη εδώ , έπεσα πάνω σε αυτό Cogito ergo sum ,πρόκειται για έναν καταιγισμό διεισδυτικής αρθρογραφίας του Θοδωρή Αθανασιάδη.
(κλικ στους τίτλους)

3 Μαρτίου 2015

Βαρδινογιάννηδες -1. Το ξεκίνημα


Στα νότια του νομού Ηρακλείου, εκεί που σκάνε τα κύματα του Λιβυκού, δεσπόζουν τα Αστερούσια Όρη. Κατάφυτα κι απόκρημνα, έγιναν πολλές φορές καταφύγιο πολλών, είτε κυνηγημένων από το εκάστοτε καθεστώς (από την εποχή των οθωμανών ακόμη) είτε απλών ληστών. Κάπου εκεί είναι χτισμένο το μοναστήρι τής Οδηγήτριας. Και κάπου εκεί αρχίζει η ιστορία μας, πάνω από μισόν αιώνα πριν...

Παραλία αγίας Πελαγίας

Το πάλε ποτέ ειδυλλιακό ψαροχώρι στις βόρειες ακτές του νομού Ηρακλείου το οποίο ομολογουμένως η φύση το προίκισε με μια υπέροχη θάλασσα,
θα μπορούσε το δίχως άλλο να ήταν ακόμα μια πανέμορφη παραλία, όχι απλώς πανέμορφη αλλά και άνετη

Αλμυρίκι το δένδρο που αγαπήσαμε.

Παρότι θλιβερό κατάντησε κοινότοπο φαινόμενο πια να αντικρίζεις κουτσουρεμένα τα άλλοτε κραταιά αλμυρίκια.
 Όσα πια από αυτά τα πάμπολλα κάποτε απομείναν να σκιάζουν τις παραλίες της ήλιο-φρενήρης νότιας Κρήτης.
Έκοψαν τα δέντρα στη Σούγια για να διώξουν τους κατασκηνωτές;
Κόβουν τα αρμυρίκια για να βάλουν ξαπλώστρες!
Πρώτα έβαλαν παγκάκια κι ύστερα έκοψαν τα δέντρα που έκαναν σκιά!
Έκοψαν αρμυρίκια απο την παραλία του Σταυρού στα Χανιά ...
Άλλο πάλι τούτο: Ξεκάνουν τα αλμυρίκια και στην Παλιόχωρα…

31 Αυγούστου 2020

Η μπύρα της γειτονιάς μας.

Μπύρα από τον τόπο σου.
Το καλοκαίρι φτάνει στο τέλος του, αλλά η μπύρα δεν τελειώνει ποτέ. Διαβάστε το μεγάλο αφιέρωμα του Cretalive.gr στις μπύρες που ''γεννήθηκαν'' στην Κρήτη

12 Αυγούστου 2020

Ο τίτλος μεταφράζεται ως υπερ-ομαλοποίηση , αλλά το λες και υπερ-κανονικότητα, ντοκιμαντέρ όπου θα μπορούσαμε να πάρουμε μια ιδέα για το πως αρχικά χάθηκε η μπάλα…

Βηρυτός όλες οι πόλεις οφείλουν να θρηνούν για το Παρίσι της ανατολής.

7 Αυγούστου 2020

ΟΦΗ ποτέ ρίψασπις.

Το έμβλημα του ΟΦΗ ήταν, είναι, και θα είναι η ασπίδα του.
Είναι να κουζουλαίνεται κανείς ,πως αποφάσισαν στο όνομα ενός κακώς εννοούμενου τεχνοκρατικού μάρκετινγκ, εντελώς μεταξύ τους Πρόεδρος , Αντιπρόεδρος , Γενικός Διευθυντής , Διευθυντής Ποδοσφαίρου, και Εμπορικός Διευθυντής, με ύφος χιλίων συνεσταλμένων καουμπόηδων απαξιώνοντας τον ομιλίτικο κόσμο τελικά να παραπετάξουν την εμβληματική ασπίδα, δηλαδή να ξεριζώσουν στην ουσία την καρδιά της ομάδας.

24 Ιουλίου 2020

Constantinople - (Liber Chronicarum)

Σελίδα με την εικονογραφία της Κωνσταντινούπολης με το γερμανικό κείμενο που τη συνοδεύει κι αναφέρεται στο ιστορικό για την άλωση από το Χρονικό της Νυρεμβέργης  μια εικονογραφημένη παγκόσμια ιστορία του 1493, (αρχέτυπο)  που ακολουθεί την έως τότε πορεία της ανθρώπινης ιστορίας…

(Ως αφιέρωμα μνήμης, για την ημέρα της επαναστρέβλωσης του μοναδικού μνημείου της Αγιάς Σοφιάς)

27 Ιουνίου 2020

Χουρμούζης Μιλτιάδης η Μιχαήλ Βυζάντιος .

Ποιος είναι ο Χουρμούζης;
Υπήρξε αγωνιστής στην Επανάσταση του '21,
συγγραφέας, κωμωδιογράφος, αρθρογράφος,
βουλευτής της αντιπολίτευσης επί Όθωνα,
έμεινε ξεχασμένος για έναν ολόκληρο αιώνα,
για να γνωρίσει αναπάντεχη και δίκαιη επιτυχία
στις αθηναϊκές σκηνές.
Είτε Μιλτιάδης είτε Μιχαήλ κατα την βιογραφία του , μας άφησε παρακαταθήκη μερικές απο τις συνήθειες από την καθημερινή ζωής των
 των Κρητικών όπως τις κατέγραψε το 1842:
(pdf)


24 Ιουνίου 2020

Κείται μακράν ;

Άρθρο του Κώστα Μαυρίδη* στo SIGMALIVE 
*Κώστας Μαυρίδης- Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D) - Πρόεδρος Πολιτικής Επιτροπής για τη Μεσόγειο
FRANKRAMSPOTT VIA GETTY IMAGES

Άρθρο του Κώστα Κουτσουρέλη * στον ιστότοπο ΑΡΔΗΝ
*Ο Κώστας Κουτσουρέλης. Είναι συγγραφέας και μεταφραστής. Διευθύνει την επιθεώρηση λόγου και ιδεών “Νέο Πλανόδιον” www.neoplanodion.

21 Ιουνίου 2020

Δισκάφισμα

Εκσυγχρονισμένες αγροτικές εργασίες στην Κρήτη , δισκάφισμα* σε αμπέλι με σκαφτικιή μηχανή.
Φώτο από την δεκαετία 1960.
Με το απαραίτητο gadget της φωτογραφικής κάμερας που ώς φαίνεται κάπου στα μέσα τις δεκαετίας του 1960 βρίσκεται πια εύκαιρα στας Κρητικάς εξοχάς , ο φωτογραφικός φακός με υπερηφάνεια αποθανατίζει τον μηχανοκίνητο εκσυγχρονισμό της καλλιέργειας στην κρητική ύπαιθρο.
Όσον αναφορά την εργασία του δισκαφίσματος πρόκειται για το δεύτερο καλλιεργητικό σκάψιμο που γίνεται κατά τον Μάϊο όταν η βλάστηση είναι είδη ανεπτυγμένη γι αυτόν τον λόγο η εργασία είναι δυσκολότερη, και ο χειριστής χρειάζεται απαραίτητα βοήθεια για να απομακρύνονται τα κλίματα από το σκαπτικό. Με το δισκάφισμα το χωράφι κρατάει την ανάδοση (υγρασία στο χώμα ) και καθαρίζεται η καλλιέργεια από τα ζιζάνια

Μινωικές εκλείψεις

Αναζητώντας Μινωικές εκλείψεις
Μια μερική έκλειψη ηλίου 20%  ορατή  από το Παλαίκαστρο Λασιθίου στις (21 Ιουνιου2020) είναι αρκετό έναυσμα για μια διαδικτιακή εξερεύνηση σε μερικές ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες σχετικά με τους Μινωίτες αστρονόμους…

14 Ιουνίου 2020

Ταυροκαθάψια:

(2η δημ. διορθωμένη)
Σκίτσο από τον ανασκαφέα της Κνωσού, Σερ Αρθουρ Εβανς, με πιθανές κινήσεις των αλτών κατά τη διάρκεια του αγωνίσματος με τον ταύρο
Περίληψη Ο σκοπός αυτής της εργασίας είναι να προσεγγίσει πολύπλευρα το πανάρχαιο ιστορικό γεγονός των ταυροκαθαψίων μέσα από την καταγεγραμμένη ερευνητική βιβλιογραφία και να διερευνήσει με μία κριτική ματιά τόσο το μύθο όσο την πραγματικότητα καθώς και τον συγκερασμό αυτών. Παράλληλα γίνεται προσπάθεια (ανεξάρτητα του μύθου ή της πραγματικότητας) να εντοπιστούν και να αναλυθούν εκείνα τα χαρακτηριστικά που έχουν δομική, κινητική, και νοηματική αξία αναφορικά με αυτή τη γυμναστικο-ακροβατική δραστηριότητα.

Καμπιώτης Σπυρίδων, Δ.Δ. Επικ. Καθ., ΤΕΦΑΑ Παν/μιου Αθηνών
(pdf)

Ούρος ο εξαφανισμένος μινωικός τάυρος

Bos primigenius taurus

Η Λατρεία του Ταύρου σε Κρήτη και Κύπρο κατά την Ύστερη Χαλκοκρατία.

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (2014)
Αναστασία Βεργάκη
                                                                                            (pdf)