-Σύμβολα
εξουσίας που υποδεικνύουν ισχυρούς δεσμούς μεταξύ του Μυκηναϊκού και Μινωικού
πολιτισμού φαίνεται πως αποτελούν τα τέσσερα εντυπωσιακά χρυσά δαχτυλίδια που
βρέθηκαν στον τάφο του αποκαλούμενου «Γρύπα Πολεμιστή» της Πύλου...
Ο πολεμιστής χρονολογείται στα 1500 π.Χ και κάθε δαχτυλίδι φέρει πάνω του διαφορετικές ζωικές και ανθρωπόμορφες αναπαραστάσεις μεγάλης λεπτομέρειας, όπως έναν ταύρο ή γυναικείες φιγούρες για τις οποίες οι αρχαιολόγοι εικάζουν ότι πρόκειται για θεότητες άλλοτε καθιστές ή σε όρθια θέση που κρατούν σύμβολα εξουσίας. Εντύπωση προκαλεί το δαχτυλίδι που εντοπίστηκε τον Αύγουστο του 2015 (φωτ.) και φέρει πάνω του πέντε γυναικείες φιγούρες που φέρεται να βρίσκονται μπροστά από έναν βωμό στη θάλασσα χορεύοντας σε κύκλο κατά τη διάρκεια θρησκευτικής τελετής. Το χρυσό δαχτυλίδι είναι το δεύτερο μεγαλύτερο σε μέγεθος μετά το δαχτυλίδι που ανακάλυψε ο Ερρίκος Σλήμαν στην Τίρυνθα και όπως όλα τα κοσμήματα του τάφου της Πύλου έχει μινωικά χαρακτηριστικά. «Τα δαχτυλίδια είναι σίγουρα μινωικής κατασκευής. Η τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε δεν υπήρχε εκείνη την εποχή στην ηπειρωτική Ελλάδα».
Ο πολεμιστής χρονολογείται στα 1500 π.Χ και κάθε δαχτυλίδι φέρει πάνω του διαφορετικές ζωικές και ανθρωπόμορφες αναπαραστάσεις μεγάλης λεπτομέρειας, όπως έναν ταύρο ή γυναικείες φιγούρες για τις οποίες οι αρχαιολόγοι εικάζουν ότι πρόκειται για θεότητες άλλοτε καθιστές ή σε όρθια θέση που κρατούν σύμβολα εξουσίας. Εντύπωση προκαλεί το δαχτυλίδι που εντοπίστηκε τον Αύγουστο του 2015 (φωτ.) και φέρει πάνω του πέντε γυναικείες φιγούρες που φέρεται να βρίσκονται μπροστά από έναν βωμό στη θάλασσα χορεύοντας σε κύκλο κατά τη διάρκεια θρησκευτικής τελετής. Το χρυσό δαχτυλίδι είναι το δεύτερο μεγαλύτερο σε μέγεθος μετά το δαχτυλίδι που ανακάλυψε ο Ερρίκος Σλήμαν στην Τίρυνθα και όπως όλα τα κοσμήματα του τάφου της Πύλου έχει μινωικά χαρακτηριστικά. «Τα δαχτυλίδια είναι σίγουρα μινωικής κατασκευής. Η τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε δεν υπήρχε εκείνη την εποχή στην ηπειρωτική Ελλάδα».
-Τα νέα ερευνητικά δεδομένα,
παρουσιάστηκαν στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών από τους αρχαιολόγους
Τζακ Ντέιβις και Σάρον Στόκερ από το Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, οι οποίοι το
καλοκαίρι του 2015 βρήκαν κάτι μοναδικό: Έναν ασύλητο, λακκοειδή τάφο με τον
σκελετό άνδρα, ηλικίας 30 με 35 ετών, καθώς και περισσότερα από 1.400 μοναδικά
αντικείμενα ως κτερίσματα για τη μετά θάνατο ζωή του.
Η συγκλονιστική ανακάλυψη
είχε χαρακτηριστεί από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ως «η πιο
εντυπωσιακή περίπτωση επίδειξης προϊστορικού πλούτου σε ταφικά μνημεία της
Ηπειρωτικής Ελλάδας, που έχει έρθει στο φως τα τελευταία 65 χρόνια».
Τα ευρήματα συνηγορούσαν και
με το παραπάνω σε αυτό: Χρυσά σφραγιστικά δαχτυλίδια και κύπελλα, ένα χάλκινο
σπαθί με επιχρυσωμένη ελεφαντοστέινη λαβή, μια σπάνια χρυσή αλυσίδα, ασημένια
κύπελλα -ορισμένα με χρυσά χείλη-, χάλκινα αγγεία και κύπελλα, ένας χάλκινος
αμφορέας, χάλκινες πρόχοι και λεκανίδες, 50 και πλέον σφραγιδόλιθοι,
περισσότερες από 1.000 ψήφους από πολύτιμους λίθους και άλλα εντυπωσιακά.
Πολλά ήταν έργα μινωικής
τεχνοτροπίας, που σε συνδυασμό με την εποχή τους οδήγησε τους ανασκαφείς στην
υπόθεση ότι μπορεί να αποτελούσαν προϊόντα λεηλασίας από επιδρομή στην Κρήτη.
Σε άρθρο, όμως, που δημοσιεύουν στο περιοδικό «Hesperia» εστιάζουν σε κάτι
διαφορετικό. «Αυτό που προτείνουμε στο Hesperia δεν έχει να κάνει με τον τρόπο
που αποκτήθηκαν αυτά τα αντικείμενα, αλλά με το γιατί. Δηλαδή ισχυριζόμαστε ότι
τα συγκεκριμένα αντικείμενα που βρέθηκαν στην ταφή επιλέχθηκαν σκοπίμως και
τοποθετήθηκαν στον τάφο για να μεταφέρουν ορισμένα νοήματα, τα οποία σχετίζονται
με τα συμβολικά συστήματα που υπήρχαν ήδη στη Μυκηναϊκή κοινωνία» ανέφερε η
αρχαιολόγος.
Ποια, όμως, είναι αυτά τα
μινωικά θέματα που απεικονίζονται στα ευρήματα και δη στα χρυσά σφραγιστικά
δαχτυλίδια; «Είναι πολλά» απαντά η κ. Στόκερ. «Έχουν να κάνουν με τελετές που
σχετίζονται με μία θεά και με την εμφάνισή της, ενώ συχνές είναι και οι σκηνές
με τα ταυροκαθάψια» συμπληρώνει. Η εύρεση τεσσάρων χρυσών σφραγιστικών
δαχτυλιδιών με εικονογραφία τέτοιου τύπου είναι κάτι ιδιαίτερα σπάνιο και
ασυνήθιστο. Ή μήπως μοναδικό; «Ειδικά το μεγαλύτερο χρυσό δαχτυλίδι έχει
χαραχτεί με τέτοια λεπτομέρεια που δεν υπάρχει πουθενά παράλληλό του μεταξύ των
χρυσών σφραγιστικών δαχτυλιδιών που γνωρίζουμε ως σήμερα. Οι σκηνές των
γυναικών σε αυτό το δαχτυλίδι επαναλαμβάνονται και σε άλλες γνωστές σφραγίδες
της Κρήτης, όμως το δαχτυλίδι της Πύλου συνενώνει μικρότερες γνωστές
παραστάσεις σε μια μεγαλύτερη και πιο σύνθετη τελετουργική σκηνή» σημειώνει.
Στον τάφο υπήρχαν κι άλλα
απρόσμενα ευρήματα, όπως χτένες και ένας καθρέπτης. Ποια η σημασία τους σε έναν
τάφο άνδρα; «Χτένες και καθρέπτες έχουν μια γενικότερη σχέση με τις ταφές
πολεμιστών», απαντά η κ. Στόκερ, που συμπληρώνει ότι ίσως αντανακλούν ένα έθιμο
στολίσματος πριν από τη μάχη. Και το νόημα που υπάρχει πίσω από την απεικόνιση
γρύπα σε δυο από τα ευρήματα (κομμάτια ελεφαντοστού, με το ένα να απεικονίζει
γρύπα με μεγάλα φτερά και το άλλο λέοντα που επιτίθεται σε γρύπα), τα οποία
έδωσαν και την ονομασία στον πολεμιστή; «Ο γρύπας αντανακλά ένα πολύ γνωστό
σύστημα εξουσίας, που πλαισιώνει τον θρόνο της Πύλου, όπως και του Μίνωα της
Κνωσού» επισημαίνει.
Όσο για τη σημασία των
ευρημάτων, πέρα από την τέχνη και τον πλούτο τους, η αρχαιολόγος τονίζει ότι
«σε όρους χρονολόγησης, η ανακάλυψη τόσων διαφορετικών τύπων αντικειμένων μέσα
σε έναν τάφο με μία μοναδική ταφή είναι ύψιστης σημασίας», αναφερόμενη προφανώς
στην εξαιρετική ευκαιρία που δίνει μια τέτοια αδιατάρακτη ταφή τόσο για τη
μελέτη των ταφικών εθίμων στην Πρώιμη Μυκηναϊκή εποχή όσο και για τη σχέση του
φύλου με τα κτερίσματα και την ταφική γνώση, που δεν θα μπορούσε να αποκτηθεί
μέσα από τη μελέτη περισσότερων τυπικών ομαδικών τάφων.
ΠΗΓΗ
Αναδημοσίευση αποσπασμάτων
απο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μην πυροβολείτε ασκόπως