Η άνθηση της ζωγραφικής στην
Κρήτη του 15ου και 16ου αιώνα σχετίζεται με την παράλληλη ανάπτυξη στο νησί του εμπορίου.
Εμμανουήλ Τζάνες. Η
Προσκύνηση των Μάγων, 1667
Αθήνα, Βυζαντινό και
Χριστιανικό Μουσείο
|
Η ανάπτυξη του εμπορίου οδήγησε στην ύπαρξη ενός μεγάλου αριθμού ευκατάστατων αστών στις κοινωνίες της Κρήτης. Παράλληλα υπήρχαν και πολλοί διανοούμενοι: δικηγόροι, γιατροί, δάσκαλοι, αγιογράφοι. Σχεδόν όλοι γνώριζαν και ιταλικά, συχνά και λατινικά ή αρχαία ελληνικά. εμπορίου.
Μιχαήλ Δαμασκηνός. Το χαίρε
των Μυροφόρων,
Ηράκλειο, Αγία Αικατερίνη των Σιναϊτών
|
Στις τάξεις των διανοουμένων ανήκαν και οι θεατρικοί συγγραφείς και ποιητές. Τα ξακουστά έργα της κρητικής λογοτεχνίας δεν τα έφτιαξαν χωρικοί ή λαϊκοί άνθρωποι αλλά αστοί και ευγενείς. Για παράδειγμα ο πρώτος γνωστός Κρητικός ποιητής, ο Λινάρδος Δελλαπόρτας, ήταν αστός, κάτοικος Χάνδακα και διπλωματικός αντιπρόσωπος της Βενετίας σε αυλές χριστιανών και μωαμεθανών ηγεμόνων, ο Χορτάτζης ανήκε επίσης σε ονομαστή οικογένεια, ενώ ο Κορνάρος πρέπει να ήταν αδελφός του λογίου φεουδάρχη Ανδρέα Κορνάρου
Ο αριθμός των γνωστών
ζωγράφων που εργάστηκαν στο Ηράκλειο την περίοδο 1453-1526 ανέρχεται στο εκπληκτικό
ύψος των 120 ονομάτων. Άλλους 125 ζωγράφους γνωρίζουμε από την περίοδο
1527-1630. Οι ζωγράφοι του Χάνδακα ήταν οργανωμένοι -κατά τα βυζαντινά πρότυπα-
σε συντεχνίες, όπως συνέβαινε και με άλλους επαγγελματίες. Οι συντεχνίες
ονομάζονταν «Σχολή Αγίου Λουκά των ζωγράφων» ή «Αδελφότητα του Αγίου Λουκά των
ζωγράφων», δηλαδή ήταν αφιερωμένοι στον ευαγγελιστή, ο οποίος, κατά παράδοση,
ήταν ομότεχνός τους. Από τις μαρτυρίες που έχουμε φαίνεται πως αντιμετωπίζονταν
ως απλοί επαγγελματίες και, παρά τα χρήματα ή τη φήμη τους, δεν πρέπει να
κατείχαν κάποια ιδιαίτερη θέση στην κοινωνία της εποχής.
Μ. Δαμασκηνός-Ο Μυστικός
Δείπνος
(Mονή Αγίας Αικατερίνης Σιναϊτών Ηράκλειο Κρήτης)
|
ελληνικών περιοχών καθώς και
από ορθόδοξα μοναστήρια (Σινά, Πάτμου κ.ά) όπως επίσης και από ευγενείς,
Έλληνες και Βενετούς.
Λόγω αυτών των παραγγελιών η
τοιχογραφία περιορίστηκε και οι ζωγράφοι στράφηκαν σχεδόν αποκλειστικά στην
παραγωγή φορητών εικόνων.
Kρητική σχολή, Αρχάγγελος Γαβριήλ,
1542
|
Μέχρι σήμερα έχει εντοπιστεί
το έργο ενός περιορισμένου αριθμού καλλιτεχνών της κρητικής σχολής αλλά θα
πρέπει οι ενυπόγραφες εικόνες που σώθηκαν να είναι τα έργα των καλύτερων
ζωγράφων της εποχής, ενώ ένας σημαντικός αριθμός ανυπόγραφων εικόνων που
βρίσκονται παντού φαίνεται πως αντιπροσωπεύει τη μέση καλλιτεχνική στάθμη της
πολυάριθμης αυτής σχολής. Αποφασιστική
συμβολή στη διαμόρφωση της Κρητικής Σχολής ζωγραφικής είχαν οι
Κωνσταντινουπολίτες ζωγράφοι που κατέφυγαν στην Κρήτη πριν ή λίγο μετά την
Άλωση και ζωγράφιζαν σύμφωνα με τα παλαιολόγεια πρότυπα.
Έτσι η τέχνη του
νησιού αναβαθμίστηκε αποκτώντας ισορροπημένες συνθέσεις, κλασικές στις
διαστάσεις μορφές και ευγένεια. Σύντομα οι Κρήτες ζωγράφοι άρχισαν να
ενσωματώνουν και στοιχεία της πρώιμης ιταλικής αναγέννησης, διαμορφώνοντας έτσι
τα χαρακτηριστικά μιας σχολής που έγινε φημισμένη και περιζήτητη σε όλη την
Ευρώπη την εποχή εκείνη.
Γεώργιος Κλόντζας -Δευτέρα παρουσία, τέλη 16ου αιώνα μ.Χ |
Τα ονόματα των ζωγράφων από
την Κωνσταντινούπολη που συνέβαλαν στην άνθηση της Κρητικής Σχολής είναι
γνωστά: πρόκειται για τους: Νικόλαο Φιλανθρωπηνό, Εμμανουήλ Ουρανό, Αλέξιο και
Άγγελο Απόκαυκο, Ανδρόνικο Συναδηνό και οικογένεια Φωκά.
ΠΗΓΗ
https://logomnimon.wordpress.com/%CE%B4-%CF%87%CE%AD%CF%81%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%AD%CE%BB%CF%89%CE%BD-%CE%B7-%CE%BA%CF%81%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%AE-%CE%B6%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μην πυροβολείτε ασκόπως