Στην εκστρατεία κατά της Κρήτης το 949 μ.Χ
συμμετείχαν και Αρμένιοι εγκατεστημένοι στο θέμα των Θρακίσιων. Μετά την
ανάκτηση της Κρήτης από τον Νικηφόρο Φωκά, πολλοί Αρμένιοι του εκστρατευτικού
σώματος εγκαταστάθηκαν στο νησί μαζί με τις οικογένειες τους αποκτώντας έτσι
καινούργια πατρίδα.
Στους εποικισμούς αυτούς αποδίδονται τα τοπωνύμια που συναντούμε στον Αποκάρωνα, στο Ρέθυμνο και στη Σητεία χωριά (Αρμένοι), στο Κίσσαμο (Αρμενοχωριό), στο Μονοφάτσι (Αρμανώγεια) και ονομασίες θέσεων όπως ο Αρμενόκαμπος, το Αρμενοκαστέλλι και η Αρμενόπετρα. Το ότι η Κρήτη από τις αρχές του 14ου αιώνα είχε εμπορικές σχέσεις με την Αρμενία, αποδεικνύεται από αποφάσεις τις ενετικής Γερουσίας όπου πληροφορούμεθα ότι ο εμπορικός στόλος της Ενετίας που επέστρεφε από την Αρμενία διερχόταν από τη Κρήτη. Κατά το Νικόλαο Τωμαδακη οι πληροφορίες για τον εποικισμό των Αρμενίων στη Κρήτη είναι κυρίως δυο. Και οι δυο απαντώνται σε έγγραφα (1363) από τα οποία γίνεται γνωστή η απόφαση της Ενετίας να δεχτεί στη Κρήτη Αρμένιους από την Αρμενία και το Πόντο. Η επανάσταση που ξέσπασε στο Χάνδακα και η αιματηρή καταστολή της σε βάρος πολλών ευγενών του νησιού διευκόλυνε την εγκατάσταση των Αρμένιων στη Κρήτη αφού οι συγκρούσεις είχαν φθείρει τον αστικό πληθυσμό και είχαν εκτοπίσει από τις εργασίες τους πολλούς έμπορους και κατοίκους της πόλης. Το Αρμένης ως επώνυμο συναντάται στη Κρήτη. Πράγματι ο ενετός ιστοριογράφος Ανδρέας Κορνάρος αναφέρει την εγκατάσταση επί Νικηφόρου Φωκά, ευγενών οικογενειών της Κωνσταντινούπολης στη Κρήτη όπου και ακούγεται για πρώτη φορά το Αρμένης ως επίθετο. Την ύπαρξη Αρμένιων την ίδια εποχή στη περιοχή των Χανίων μαρτυρούν τέσσερις επιτύμβιες πλάκες με Αρμένικες επιγραφές οι οποίες κάλυπταν ισάριθμους τάφους στην είσοδο του μικρού ναού του ευαγγελιστή Λουκά του νεκροταφείου Χανίων. Οι πλάκες αυτές υπέστησαν μεγάλες φθορές από τους εισερχόμενους στο ναό πιστούς. Με τη ανακαίνιση του ναού αφαιρέθηκαν και με παρέμβαση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, βρίσκονται σήμερα στο αρχαιολογικό μουσείο Χανίων αρχειοθετημένα. Και οι τέσσερις φέρουν την απαραίτητη φράση, αυτός είναι τάφος ανάπαυσης. Επίσης από τα έγγραφα των ετών 1670- 1715, από τα αρχεία των ιεροδικών Ηρακλείου, μπορεί κάποιος να συμπεράνει, ότι η πρωτεύουσα της Κρήτης κατοικούνταν από Αρμένιους καθώς ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός πληθυσμός της πόλης ακολούθησε τις Ενετικές αρχές κατά την παράδοση του Χάνδακα οπότε έρημος από τους κατοίκους του, κατελήφθη από τους Τούρκους. Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας παλιές Αρμένικες οικογένειες μετανάστευσαν στη Κρήτη από την Κων/πολη, το Ντίβρικ και το Ερεβάν.
Στους εποικισμούς αυτούς αποδίδονται τα τοπωνύμια που συναντούμε στον Αποκάρωνα, στο Ρέθυμνο και στη Σητεία χωριά (Αρμένοι), στο Κίσσαμο (Αρμενοχωριό), στο Μονοφάτσι (Αρμανώγεια) και ονομασίες θέσεων όπως ο Αρμενόκαμπος, το Αρμενοκαστέλλι και η Αρμενόπετρα. Το ότι η Κρήτη από τις αρχές του 14ου αιώνα είχε εμπορικές σχέσεις με την Αρμενία, αποδεικνύεται από αποφάσεις τις ενετικής Γερουσίας όπου πληροφορούμεθα ότι ο εμπορικός στόλος της Ενετίας που επέστρεφε από την Αρμενία διερχόταν από τη Κρήτη. Κατά το Νικόλαο Τωμαδακη οι πληροφορίες για τον εποικισμό των Αρμενίων στη Κρήτη είναι κυρίως δυο. Και οι δυο απαντώνται σε έγγραφα (1363) από τα οποία γίνεται γνωστή η απόφαση της Ενετίας να δεχτεί στη Κρήτη Αρμένιους από την Αρμενία και το Πόντο. Η επανάσταση που ξέσπασε στο Χάνδακα και η αιματηρή καταστολή της σε βάρος πολλών ευγενών του νησιού διευκόλυνε την εγκατάσταση των Αρμένιων στη Κρήτη αφού οι συγκρούσεις είχαν φθείρει τον αστικό πληθυσμό και είχαν εκτοπίσει από τις εργασίες τους πολλούς έμπορους και κατοίκους της πόλης. Το Αρμένης ως επώνυμο συναντάται στη Κρήτη. Πράγματι ο ενετός ιστοριογράφος Ανδρέας Κορνάρος αναφέρει την εγκατάσταση επί Νικηφόρου Φωκά, ευγενών οικογενειών της Κωνσταντινούπολης στη Κρήτη όπου και ακούγεται για πρώτη φορά το Αρμένης ως επίθετο. Την ύπαρξη Αρμένιων την ίδια εποχή στη περιοχή των Χανίων μαρτυρούν τέσσερις επιτύμβιες πλάκες με Αρμένικες επιγραφές οι οποίες κάλυπταν ισάριθμους τάφους στην είσοδο του μικρού ναού του ευαγγελιστή Λουκά του νεκροταφείου Χανίων. Οι πλάκες αυτές υπέστησαν μεγάλες φθορές από τους εισερχόμενους στο ναό πιστούς. Με τη ανακαίνιση του ναού αφαιρέθηκαν και με παρέμβαση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, βρίσκονται σήμερα στο αρχαιολογικό μουσείο Χανίων αρχειοθετημένα. Και οι τέσσερις φέρουν την απαραίτητη φράση, αυτός είναι τάφος ανάπαυσης. Επίσης από τα έγγραφα των ετών 1670- 1715, από τα αρχεία των ιεροδικών Ηρακλείου, μπορεί κάποιος να συμπεράνει, ότι η πρωτεύουσα της Κρήτης κατοικούνταν από Αρμένιους καθώς ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός πληθυσμός της πόλης ακολούθησε τις Ενετικές αρχές κατά την παράδοση του Χάνδακα οπότε έρημος από τους κατοίκους του, κατελήφθη από τους Τούρκους. Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας παλιές Αρμένικες οικογένειες μετανάστευσαν στη Κρήτη από την Κων/πολη, το Ντίβρικ και το Ερεβάν.
Από μαρτυρίες Αρμένιων συγγενικών προσώπων πληροφορούμεθα
ότι ήδη από το 1905 υπήρχαν επτά Αρμένικες οικογένειες που ασχολούνταν με το
εμπόριο καφέ και υφασμάτων. Ο κυριότερος λόγος που οι Αρμένιοι είχαν
εγκατασταθεί στο Ηράκλειο ήταν η ύπαρξη της παλιάς Αρμένικης Εκκλησίας του
Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου (Σουρπ Γκαραμπετ).
Μετά την Μικρασιατική καταστροφή βρήκαν καταφύγιο στη Κρήτη
2000 Αρμένιοι. Προέρχονταν από τη Σμύρνη, τη Μαγνησία, το Αϊβαλή, το Οδεμήσιο,
τη Πέργαμο, τη Προύσα και τη Καισαρεία. Εγκαταστάθηκαν στις κυριότερες πόλεις.
Εξ αυτών, το Ηράκλειο (230 οικογένειες), στο Ρέθυμνο (46 οικογένειες), στη
Σητεία (24 οικογένειες) και στα Χανιά (27 οικογένειες). Στο Ηράκλειο λοιπόν –η
Αρμένικη εκκλησία, αποτέλεσε πόλος συσπείρωσης των Αρμένιων- σχηματίστηκε
ενοριακό συμβούλιο, αθλητική ένωση, νεολαία, λειτούργησε σχολείο με δυο
Αρμένιους και έναν Έλληνα δάσκαλο, νηπιαγωγείο, βιβλιοθήκη. Στο σχολείο που
λειτούργησε ως το 1946, υπήρχαν 200 μαθητές, αλλά ο αριθμός τους μειώθηκε λόγω
του επαναπατρισμού μεγάλου αριθμού προσφύγων στη Σοβιετική Αρμενία.
Η Αρμένικη εκκλησία του Ηρακλείου αναφέρεται ως η αρχαιότερη
Αρμένικη εκκλησία που σώζεται στη Ευρώπη. Το 12ο αιώνα, αναφέρεται ως ο Αγ.Γεώργιος ο Δορυανός.
Το 1669, τη χρονιά που ο Χάνδακας περνά από τους Ενετούς
στους Τούρκους, ένας τούρκος μεγαλομπακάλης ονόματι Άμρο, από Αρμένια μητέρα
την αγοράζει από τους Τούρκους. Έκτοτε μπόρεσε και διατηρήθηκε ως Αρμένικη
εκκλησία. Σε όλη τη διάρκεια των διακοσίων και πλέον χρόνων της Τουρκοκρατίας,
σύμφωνα με τις πηγές, η Αρμένικη εκκλησία του Αγ. Ιωάννη του Προδρόμου (Σουρπ
Καραμπέτ) και η Ελληνική που υπάγεται στο Σινά του Αγ. Ματθαίου παρέμειναν οι
μόνοι χριστιανικοί ναοί οι οποίοι λειτούργησαν. Στο προαύλιο της έχει ανεγερθεί
ένα σεμνό μνημείο όπου κάθε χρόνο στις 24 Απριλίου, τελείται μνημόσυνο στημνήμη των μαρτύρων της μεγάλης σφαγής.
Η εκκλησία σύμφωνα με μια επιγραφή στη πρόσοψη της, έχει
χτιστή το 1669 αλλά εικάζεται πως είναι παλαιότερη, πιθανόν έχει ανοικοδομηθεί
στα θεμέλια παλαιών ερείπιων. Στην αυλή της εκκλησίας υπάρχουν γύρω στις 30
επιτύμβιες πλάκες με Αρμένικες επιγραφές. Είναι από λευκό μάρμαρο και ανήκαν σε
οικογένειες Αρμένιων μεταναστών από την αρχή του 17ου αιώνα. Τέλος να
αναφέρουμε την ύπαρξη του νεκροταφείου σε μικρή απόσταση από την εκκλησία έξω
από τα Ενετικά τείχη στη δυτική πλευρά της πόλης έκτασης 4 περίπου στρεμμάτων
που είχε παραχωρηθεί στους Αρμένιους από την εποχή της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας.
ΠΗΓΗ
Σχετικά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μην πυροβολείτε ασκόπως