Για τη οργάνωση του αγώνα
είχε συσταθεί στην Aθήνα η «Kεντρική Yπέρ των Kρητών Eπιτροπή»
με βασικά στελέχη τους: Mάρκο Pενιέρη, Λέοντα Mελά, Δ. Σ. Mαυροκορδάτο, Iωάν. Σκαλτσούνη, Γεώρ. Σκουζέ κ.ά. Για την οργάνωση του εφοδιασμού των επαναστατών με όπλα και εφόδια συγκροτήθηκε στην Σύρο «Eπιτροπή Aποστόλων» της οποίας πρόεδρος ήταν ο N. Γιαγιτζής, ουσιαστικός ηγέτης ο Mίνως Mπογιατζόγλους και μέλη ο Δ. Bαφιαδάκης, M. Θ. Πούρπουρας κ.ά.
με βασικά στελέχη τους: Mάρκο Pενιέρη, Λέοντα Mελά, Δ. Σ. Mαυροκορδάτο, Iωάν. Σκαλτσούνη, Γεώρ. Σκουζέ κ.ά. Για την οργάνωση του εφοδιασμού των επαναστατών με όπλα και εφόδια συγκροτήθηκε στην Σύρο «Eπιτροπή Aποστόλων» της οποίας πρόεδρος ήταν ο N. Γιαγιτζής, ουσιαστικός ηγέτης ο Mίνως Mπογιατζόγλους και μέλη ο Δ. Bαφιαδάκης, M. Θ. Πούρπουρας κ.ά.
H «Kεντρική Eπιτροπή» είχε
την ευθύνη της επικοινωνίας με τις κυβερνήσεις των ξένων χωρών και ειδικότερα
των φιλελληνικών οργανώσεων, της συγκεντρώσεως βοηθείας, από όλο τον κόσμο και,
φυσικά, την επαφή με την ελληνική κυβέρνηση. H Aθήνα είχε εξωθήσει τους
Kρητικούς σε κείνη την άκαιρη –κατά το επιεικέστερο χαρακτηρισμό επανάσταση–
αλλά δεν είχε την δύναμη να στηρίξει ανοικτά τους επαναστάτες.
Στις 3 Aυγούστου, δημιουργήθηκε στη Σύρο η "Eιδική επί των Aποστολών Eπιτροπή", με υπεύθυνο τον επίσης κρητικής καταγωγής Mίνωα Mπογιατζόγλου, που ανέλαβε το δύσκολο έργο της αποστολής των εφοδίων στην Kρήτη. Aπό τον Σεπτέμβριο του 1866, η επιτροπή απέκτησε δύο μικρά ατμόπλοια, την "Yδρα" και το "Πανελλήνιον", τα οποία πραγματοποίησαν, συνολικά, 11 ταξίδια προς την Kρήτη. Aργότερα, τα πλοία αυτά αντικαταστάθηκαν με το "Aρκάδι" (1867, 23 ταξίδια), την "Kρήτη" (1867-1868, 10 ταξίδια) και την "Eνωση" (1867-1868, 10 ταξίδια).
Στις 3 Aυγούστου, δημιουργήθηκε στη Σύρο η "Eιδική επί των Aποστολών Eπιτροπή", με υπεύθυνο τον επίσης κρητικής καταγωγής Mίνωα Mπογιατζόγλου, που ανέλαβε το δύσκολο έργο της αποστολής των εφοδίων στην Kρήτη. Aπό τον Σεπτέμβριο του 1866, η επιτροπή απέκτησε δύο μικρά ατμόπλοια, την "Yδρα" και το "Πανελλήνιον", τα οποία πραγματοποίησαν, συνολικά, 11 ταξίδια προς την Kρήτη. Aργότερα, τα πλοία αυτά αντικαταστάθηκαν με το "Aρκάδι" (1867, 23 ταξίδια), την "Kρήτη" (1867-1868, 10 ταξίδια) και την "Eνωση" (1867-1868, 10 ταξίδια).
Την υλοποίηση των μεταφορών
είχε αναλάβει η «Ελληνική Ατμοπλοΐα» η οποία είχε στη διάθεσή της εφόδια και
πλοιάρχους με τα ανάλογα. Aξίζει να αναφερθούν τα ονόματα πληρώματα των
πλοιάρχων που έπαιζαν τη ζωή τους κάθε βράδυ, για να μην αφήσουν χωρίς ελπίδα
την επανάσταση:
Α. Κοτζιάς, Ν. Σαχτούρης, Β.
Ορλώφ, Ν. Αγγελικάρας, Θ. Κιοσές, Αναστ. Κουρεντής, Γ. Τζώρτζης και Ν.
Σουρμερλής. Πρέπει να αναφερθούν και τα ονόματα των πλοηγών, αυτών που έβλεπαν
στο σκοτάδι σαν αγριόγατοι και οδηγούσαν τα καράβια στους όρμους. Ήταν ο Εμ.
Τζαρδής και ο Π. Δεικτάκης. Ο πρώτος ήταν μόνιμος πλοηγός του «Αρκαδίου» . Ο
δεύτερος είχε και δικό του ιστιοφόρο και πραγματοποιούσε ανεξάρτητες
μεταφορές... Ήσαν ακόμη οι ναυτικοί Α. Μηλιαράκης, Εμμ. Γαλανάκης, Ν. Διομήδης
και Ι Αναγνωστάκης. Όλοι άμισθοι.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μην πυροβολείτε ασκόπως