23 Οκτωβρίου 2012

Σουμπερίτες η περίπτωση του χωριού Κρουσώνας

Το κεφαλοχώρι Κρουσώνας πρωταγωνιστής της αιματοβαμμένης 
ελληνογερμανο-ελληνικής 
αναμέτρησης στην Κρήτη 1941- 1945.
 Από τον Ιάσονα Χανδρινο  
Η εξήγηση του φαινομένου των «γερμανοντυμένων» Ελλήνων.  
..Από τις αρχές του 1942,«ήταν σπάνιο ακόμη και το πιο απόμερο χωριό να μην είχε τουλάχιστον ένα κρυφό πληροφοριοδότη γνωστό ως V-Mann, δηλαδή έμπιστο». Τα δίκτυα της γερμανικής αντικατασκοπίας βασίστηκαν σε κοινοτάρχες πρόθυμους για συνεργασία, ενώ «είναι αξιοσημείωτο ότι τέτοια όργανα ως επί το πρώτον ήταν οπαδοί του Λαϊκού Κόμματος, στους οποίους οι γερμανικές αρχές στηρίχθηκαν όταν πρωτοήρθαν στην Κρήτη»).
Η συγκεκριμένη επισήμανση φωτογραφίζει τους κατοίκους του Κρουσώνα Ηρακλείου, του χωριού με το πιο «μελανό» κατοχικό μητρώο στην Κρήτη, από το οποίο ο Σούμπερτ στρατολόγησε 45 άτομα που αποτέλεσαν τον σκληρό πυρήνα του «Σώματος Κυνηγών» του, με πρωτοπόρα τα μέλη της οικογένειας του Μιχάλη Τζουλιά . Πώς εξηγείται μια τόσο ομόθυμη προθυμία, σε τόσο πρώιμο στάδιο (Ιανουάριος 1942) και μάλιστα στο τελευταίο μέρος της Ελλάδας που θα περίμενε κανείς να συναντήσει γερμανόφιλους; Η εμφάνιση αυτής της δυναμικής φωλιάς φιλοναζιστών οφειλόταν κατά κύριο λόγο «στην γερμανοφροσύνη της οικογένειας των Τζουλιάδων,που ανήκε στην εύπορη τάξη του χωριού και ασκούσε επιρροή σε Κρουσανιώτες με τους οποίους διατηρούσε δεσμούς συγγένειας, αγχιστείας, συντεκνίας ή παρόμοιων πολιτικών πεποιθήσεων» και , αντίστοιχα, στη γενικότερη «αγγλοφιλία» που εξέφραζε η πλειοψηφία στο χωριό
Συν τοις άλλοις, η κρητική περίπτωση μοιάζει να μην επαληθεύει τα πολυεργαλεία με τα οποία συνηθίζουμε να ερμηνεύουμε τον δωσιλογισμό: «Ο αντικομουνισμός  δεν έπαιξε σχεδόν κανένα ρόλο, γιατί στην Κρήτη, αντίθετα με ότι συνέβη στην ηπειρωτική Ελλάδα, δεν βρήκε έδαφος να αναπτυχθεί έως τότε σε υπολογίσιμο παράγοντα» Από τον Μάιο του 1942, οπότε σημειώθηκαν σι πρώτοι φόνοι  βεντέτες ανάμεσα στους Τζουλιάδες και την ομάδα τού επίσης κρουσανιώτη αντάρτη, ΑντώνηΓρηγοράκη (καπετάν Σατανά), το χωριό θα μεταβληθεί σε πυρήνα του ένοπλου δωσιλογισμού στην Κρήτη και «επίκεντρο εγκληματικών δραστηριοτήτων» Ποιοι ήταν όμως οι «Σουμπερίτες» και τι μαθαίνουμε για αυτούς;To μεγαλύτερο ποσοστό των Σουμπεριτών ήταν άτομα κατώτερης κοινωνικής και οικονομικής στάθμης μικροί γεωργοί ,αγροφύλακες, άνεργοι, τυχοδιώκτες, ζωοκλέφτες και διάφοροι κλέπτες και, όχι σπάνια, χαμηλού διανοητικού επιπέδου, τα οποία παρακινήθηκαν να συνεργασθούν με τον εχθρό βασικά από την επιθυμία του πλουτισμού μέσω της συστηματικής λεηλασίας. Σε μια μικρότερη μερίδα εθελοντών συνετέλεσαν στην ένταξη τους συνδυαστικά η γερμανοφιλία, οι προσωπικές ή οικογενειακές διαφορές, οι κομματικές έριδες και, σε ελάχιστες περιπτώσεις, ο εξαναγκασμός Αυτό που υπονοείται εδώ, είναι πως οι ανείπωτες αγριότητες των Κρουσανιωτών σουμπεριτών, που επί δυόμισι χρόνια πρωτοστάτησαν σε καταδόσεις, δολοφονίες και λεηλασίες από το Λασίθι μέχρι τα ορεινά χωριά της Πέλλας,τροφοδοτούνταν από την περιθωριακότητα της περίπτωσής τους. Πέρα από τη δεδομένη ροπή του ντόπιου κρητικού πληθυσμού στην  οπλοκατοχή και οπλοχρησία και τις παραδοσιακές «συνήθεις διαμάχες και διενέξεις με βάση τις προσωπικές, οικογενειακές και κομματικές διαφορές, οι οποίες συχνά κατέληγαν σε βίαιες συγκρούσεις» ήταν oι συνθήκες της Κατοχής στην Κρήτη που καθιστούν τόσο ορατές τις εξαιρέσεις του κανόνα. To χάσμα ανάμεσα σε κατακτητές και κατακτημένους ήταν τόσο βαθύ, ώστε οι ντόπιοι δωσίλογοι ξεχώριζαν αισθητά μέσα στον κρητικό πληθυσμό, εξ ου και το «ακατάσχετο μίσος εναντίον των Γκεσταπιτών, όπως συνήθως αποκαλούσαν τους Σουμπερίτες και γενικά τους δωσίλογος» Η διολίσθηση των «Σουμπεριτών» σε κτηνώδεις πράξεις  ανόμοιες με τα έργα και τις ημέρες κάθε άλλης δωσιλογικής οργάνωσης ή παραστρατιωτικού σώματος εκείνης της ταραγμένης εποχής  μοιάζει σαν αντίδοτο στην ανασφάλεια που προκαλούσε η de facto τοποθέτηση τους στο πολιτικό και κοινωνικό περιθώριο. Κι αν δεν μιλούσαμε μάλιστα με ιστορικούς αλλά με ιατρικούς όρους, η αποτέφρωση των 14 γυναικών στην Καλή Συκιά Ρεθύμνου(6 Οκτωβρίου 1943), «πράξη που ξεχώρισε τον Σούμπερτ από τους άλλους Γερμανούς,... και η αποτρόπαια σφαγή στον Χορτιάτη, με μητέρες και παιδιά να καρφώνονται με ξιφολόγχες και να πετιούνται στα φλεγόμενα κτίρια, ίσως να μπορούσε να εξηγηθεί ως αποτέλεσμα της ώσμωσης μερικών ψυχολογικά και κοινωνικά νοσηρών προσωπικοτήτων του Σούμπερτ μη εξαιρουμένου.
 ΠΗΓΗ http://www.epikentro.gr/PDF/9789604583287-C06.pdf 
Αποσπάσμα από την δημοσίευση του Ιάσονα Χανδρινού για το βιβλίο του Θανάση Φωτίου, Η ναζιστική τρομοκρατία στην Ελλάδα. Η αιματηρή πορεία τον Φριτς Σούμπερτ και τον ελληνικού «Σώματος Κυνηγών» στην κατοχική Κρήτη και Μακεδονία, 

Τα ονόματα των Kρουσανιωτών σουμπεριτών 
Το χωριό Κρουσώνας  τροφοδότησε  το τάγμα του Σούμπερτ με πολλούς γκεσταπίτες που αποτέλεσαν τον σκληρό πυρήνα του «Σώματος Κυνηγών» διεξάγοντας άγριες επιδρομές και δολοφονίες λεηλατώντας  και καταστρέφοντας χωριά και στους τέσσερις νομούς της Κρήτης. 
Επικεφαλής όλων τον προδοτών της Κρήτης υπήρξαν οι γκεσταμπίτες κρουσανιώτες  1) Νικόλαος Τζουλιάς 2) Κώστας Τζουλιάς 3) Γεώργιος Τζουλιάς 4) Δημήτριος Στιβακτάκης η Χρηστοδουλάκης 5) Ιωάννης Επανωμεριτάκης η Κουτούτος, όλοι αυτοί ευθύνονται για πάρα πολλά εγκλήματα εις βάρος των πατριωτών της μεγαλονήσου αυτοί ήταν οι στρατολόγοι και άλλων γκεσταμπιτων που τους εκβίαζαν. Οι σουμπερίτες ήταν περί τους 150 -200 ντυμένοι στο γερμανικό χακί με τον αγκυλωτό σταυρό και έκαναν τα εγκλήματα σε ολόκληρη την Κρήτη. Οι σουμπερίτες χωρίς βεβαία  τους πληροφοριοδότες τους δεν υπερέβαιναν τους 150 - 200 
1)Μιχαήλ Τζουλιάς διορισμένος πρόεδρος κοινότητας Κρουσώνα 2) Νικόλαος Τζουλιάς (γιος του Μιχαήλ ) 3) Γεώργιος Τζουλιάς (αδελφός του Νικόλα )  4) Κώστας Τζουλιάς (αδελφός του Νικόλα )5) Στελιανός Τζουλιάς (αδελφός του Νικόλα )6) Γεώργιος Σουλτάτος δικηγόρος εξ ανωγείων καθοδηγητής των Τζουλιάδων (αυτός σύστησε στον γερμανό Χάρτμαν τους Τζουλίαδες)7) Ιωάννης Επανωμεριτάκης η Κουτούτος υπ αριθμόν ένα δήμιος8) Δημήτριος Στιβακτάκης η Χρηστοδουλάκης υπ αριθμόν ένα δήμιος9)Χαράλαμπος Αγιομυργιανάκης 10) Στέργιος Αγιομυργιανάκης 11)Μανόλης Μακρυδάκης 12)Ιωάννης Μακρυδάκης 13) Ιωάννης Γκριδάκης 14)φίλιππος Γκριδακης 15)Νικόλαος Βαλιζάκης 16)Γεώργιος Ι. Τζουλιάς 17)Κώστας Βασμβουκάκης η ψεύτης 18)Στελιανός Μακατούνης 19) Κώστας Μακατούνης 20)Νικόλαος Μακατούνης 21) Χαράλαμπος Μακατούνης 22) Ιωάννης Μακατούνης 23) Γεώργιος Δρακουλάκης 24) Γεώργιος Φραγκιαδάκης 25)Γιάννης Παπαδάκης η Βλακούσης 26)φίλιππος Παπαδάκης η Βλακούσης 27)Στέργιος Παπαδάκης η Βλακούσης 28)  Κώστας Αξιωτάκης 29)Γεώργιος Αξιωτάκης 30) Δημήτριος Φραγκιαδάκης 31)Χαράλαμπος Κρανιώτης 32)Μιχαήλ Αποστολάκης 33)Απόστολος Πολυχρονάκης 34)Μιχαήλ Κρανιώτης 35)Στέργιος Βεργετάκης αγροφύλακας 36)Σήφης Πολυχρονάκης αγροφύλακας 37)Παύλος Αποστολάκης αγροφύλακας 38)Μιχαήλ Κουράκης αγροφυλακας39) Νικόλαος Βαμβουκάκης η Χελιδόνης αγροφύλακας   40)Βαγγέλης Μακατούνης αγροφύλακας 41)Εμμανουήλ Μακατούνης αγροφυλακας42)Μιχαήλ Μακατούνης η Δρακογιάννης και 43)Γεώργιος Μακριδάκης πρόεδρος διορισμένος από τους γερμανούς        
 ( Όλοι τους φονευθήκαν από τα αντάρτικα σώματα «Σατανά» Κρουσώνα και άλλους, η καταδικάστηκαν από την Ελληνική Δικαιοσύνη )ΠΗΓΗ       
Από το βιβλιο του καπεταν Χαραλαμπου Γιανναδακη  «Αναμνησεις από τα περασμενα» έκδοση 1995


άλλοι Κρητικοί σουμπερίτες
Γ. Καπετανάκης ο υπασπιστής του  Σούμπερτ
Γεώργιος Γερμανάκης πρωτοπαλίκαρο του Σούμπερτ
Νικόλαος Μανουσάκης, πρόεδροςτης κοινότητας Λαράνι Μονοφατσίου
Αμπαδιωτάκης Γεώργιος ,Μπαλτζάκης Νικόλαος, Πολυχρονάκης  Αποστολος, Κεφαλογιάννης Ιωαννης, Γιανναδάκης Νικόλαος ,Καψιμάνης Γιάννης, Τζουτζουρούκος Μανώλης, Κουτούτος Γιάννης, Κούβος Γιάννης, Καψάλης Δημήτρης,Σαβοϊδάκης Γιώργης, Χαινάκης Γιάννης, Κουτάντος Σάββας, ΠαπάΛευτέρης Καλλέργης, Μυλωνάς  Αντώνης, Αλατζάς Δημήτρης,Πρίαμος Αβραμάκης,Διακονιτάκης Ι , Στειακάκης Χ...

και πολλοί άλλοι ...
Ομάδα σουμπεριτών στο προαύλιο σχολείου του Τζερμιάδο
(Την Ιστορία δεν την ενδιαφέρουν τα ονόματα, αλλά τα πρόσωπα. Οι ευθύνες τους δεν μεταβιβάζονται και δεν κληρονομούνται. Καθένας έχει την δική του ταυτότητα, βαδίζει τον δικό του δρόμο και φέρει ευθύνη μόνο για τις προσωπικές του πράξεις.)



 
ΠΗΓΕΣ
http://www.epikentro.gr/PDF/9789604583287-C06.pdf
 http://www.patris.gr/articles/139373?PHPSESSID=svrbp5gmupfq5lbocvh06beut0 
http://www.patris.gr/articles/139373/78923?PHPSESSID=svrbp5gmupfq5lbocvh06beut0#.UInNTmfvAzw

http://farmakoglwssa-kirki.blogspot.gr/2012/09/blog-post_378.html 

Από  βιβλίο του καπεταν Χαραλάμπου Γιανναδάκη  «Αναμνήσεις από τα περασμένα» εκδόσεις ΤΥΠΟΚΡΕΤΑ 1995
Από το βιβλίο του Θανάση Φωτίου, Η ναζιστική τρομοκρατία στην Ελλάδα. Η αιματηρή πορεία τον Φριτς Σούμπερτ και τον ελληνικού  «Σώματος Κυνηγών» στην κατοχική Κρήτη και Μακεδονία,



17 σχόλια:

  1. Οι Κρουσανιωτες δεν ειναι κακοι..........ολη η Κρητη μιλαει για ΄μας ως τσι πιο ευγενικους,πραους και ΚΑΛΟΚΑΡΔΟΥΣ αθρωπους!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διόρθωση: "Οι Κρουσανιώτες δεν ΗΤΑΝ ΟΛΟΙ κακοί". Ξέρουμε πως οι προδότες όταν αυτοί οι λίγοι. Ήταν όμως πολύ περισσότεροι από οποιοδήποτε τόπο στη χώρα. Και δεν ήταν απλά προδότες. Ήταν οι αγριότεροι δήμιοι και εκτελεστές. Οι Κρουσανιώτες γενικά είναι κορυφαίοι πατριώτες. Όμως ας δεχόμαστε πως έχει υπάρξει και αυτή η κακή πλευρά της ιστορίας ενός κατά τα άλλα ένδοξου χωριού. Ας μην κρύβουμε τίποτα.

      Διαγραφή
  2. Σύμφωνα με μια μαρτυρία ο Επανωμεριτάκης που αναφέρεται παραπάνω διέφυγε για την Γερμανία μαζί με τους Γερμανούς οι οποίοι τον προστάτεψαν έκανε εκεί περιουσία και γύρισε με τα παιδιά του και έφτιαξαν ένα πολύ μεγάλο ξενοδοχείο (Athina Pallas) στο Μαδέ, Λυγαριάς λίγο έξω από το Ηράκλειο Κρήτης. Αυτός 90χρονος πλέον μπήκε σε ένα μοναστήρι του Κρουσώνα αλλά τον αναγνώρισαν και έφυγε κακήν κακώς για άλλο μοναστήρι στο Άγιο Όρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μαζι με τον εφραίμ...
      Του ίδιου σογιού είναι και το Ειρηνη στην ιδομενέως στι ηρακλειο και πολλά αλλα..............

      Διαγραφή
  3. opos akribos ta les einai.apo toys parapanw oloys toys skotosan alla o epanomeritakis thn glytose to poytanopedo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτη ειναι η αληθεια και δεν αλλαζει..καλο ομως ειναι να αναφερθει οτι ο Κρουσώνας ειχε πανω πανω από 400 ανταρτες ακροβολισμενους και πεινασμενους στα βουνα,βοηθόντας συμαντικα την αντισταση και ηταν αυτοι που σκοτωσαν τους κεσταμπίτες .
    Επισης ο Τζουλιας δεν ηταν Κρουσανιωτης και δεν προερχετε απο την οικογενεια των Τζουλιαδάκιδων,το πραγματικο επιθετο το του ήταν Τσουλιάς η Τσολίας και δεν ήταν καν Κρητικός.
    Το μοναδικο χωριο που θανατωσε μαυτο το βαναυσο τροπο τους κεσταμπιτες ηταν ο Κρουσωνας ...γιαυτο και ακουστηκε περισσοτερο απο καθε αλλο χωριο!
    Κοντζεδακης Χρηστος του Νικολάου 8/7/2013

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πράγματι οι Τζουλιάδες δεν έχουν σχέση με τους Τζουλιαδάκηδες, πολλοί απο τους οποίους ήταν στην αντίσταση. Το ίδιο ισχύει και για τους Επανωμεριτάκηδες και τους Μακατούνηδες. Η μαρτυρία που παρατίθεται για τον Επανωμεριτάκη παραπάνω είναι απολύτως αληθής. Εμφανίστηκε κάποια στιγμή στο μοναστήρι της Αγίας Ειρήνης ως μοναχός. Λένε μάλιστα ότι προσφέρθηκε να δώσει χρήματα για να ανακατασκευαστεί η εκκλησία του Κρουσώνα, το καμπαναριό, κ.α. σε μία προσπάθεια εξευμενισμού των Κρουσανιωτών. Οι τελευταίοι αρνήθηκαν και κάπως έτσι κατέληξε στο Άγιο Όρος όπου παρίστανε (παριστάνει;;;) τον άγιο ιερομόναχο.

    Τα παραπάνω από το βιβλίο του Κωνσταντίνου Φανουράκη "Η Εθνική Αντίσταση Κρουσώνα: Απομνημονεύματα" και από μαρτυρίες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς τιμή τους, οι Κρουσανιώτες, από πατριωτικό καθήκον και αίσθημα δικαιοσύνης αποδέχθηκαν την αλήθεια με θάρρος, κάτι που για άλλους ήταν και είναι ακόμη αδιανόητο. Οι Κρουσανιώτες δεν κάναν «σασμούς», δεν σκέπασαν την αλήθεια. Η κοινωνία του Κρουσώνα βγήκε και έμπρακτα ζήτησε συγγνώμη για το μερίδιο της ευθύνης που της αναλογούσε και όχι γι΄ αυτό που προσπάθησαν και ακόμη προσπαθούν να της χρεώσουν, φορτώνοντάς τους με τη συλλογική ευθύνη για όλα όσα έγιναν από την ομάδα των Κρουσανιωτών που είχαν ενταχθεί στο «Σώμα Κυνηγών».
    Μόνοι τους «καθάρισαν», κάτι που σκόπιμα κατά τη γνώμη μου αποσιωπείται από αυτούς που ακόμη και σήμερα τους στιγματίζουν, παραγνωρίζοντας εσκεμμένα το μέγεθος της προσφοράς τους στην ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ και γενικά σε όλους τους αγώνες τόσο της Κρήτης όσο και της Ελλάδας
    Στρουθοκαμηλίζουν και υποκριτικά αλιθωρίζουν όσοι δεν μπορούν να αποδεχθούν ότι οι V-Mann, οι καταδότες, οι κουκουλοφόροι και λοιποί συμπαθούντες, ήταν μέλη των τοπικών κοινωνιών. Με ευθύνη τους αλλοιώνουν την ιστορία δίνοντάς τους συχωροχάρτι για όλα αυτά που καταλογίζουν στους Κρουσανιώτες, Είναι ευθύνη συλλογική και τους βαραίνει που με τη σιωπή τους αποδέχθηκαν τις αμαρτίες τους, αφού τους έβαλαν στα σπίτια τους σαν συντέκνους, κουμπάρους και συμπέθερους αφήνωντας τους εγκληματίες αδίκαστους και τους νεκρούς τους αλοίτρωτους.
    Παναγιώτης Ντουλμπέρης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προσωπικά είμαι φίλος του Ηλυσιακού που αγωνίζεται την Κυριακή με τον ΠΑΟ Κρουσσώνα. Δε θα είμαι στον αγώνα γιατί μένω μόνιμα από το '94 στη Πάφο. Ετσι έφθασα σ' αυτή τη σελίδα, μαζεύοντας πληροφορίες για τον Κρουσσώνα. Υποθέτω, ότι αυτοί που βασανίστηκαν περισσότερο από τους σουμπερίτες, ήταν οι ίδιοι οι Κρουσσωνιώτες, λόγω των στενών επαφών και ενδεχομένως φιλονικιών που είχαν με τους ντόπιους ανταγωνιστές τους. Αλλωστε, οι Κρουσσωνιώτες ήταν αυτοί -σύμφωνα με τα γραφόμενα στο κείμενο- που κυνήγησαν πρώτοι τους προδότες. Κανείς δε νομίζω να αμφιβάλει για τον πατριωτισμό των Κρουσσωνιωτών, επειδή υπήρξαν εκείνον τον καιρό δέκα καθάρματα. Αλλωστε, είναι καταγεγραμμένη η προσφορά όλων των Κρητικών στην Αντίσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. τιμη και δοξα στην κρητη μας τιμη και δοξα στο χωριο μας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. (Την Ιστορία δεν την ενδιαφέρουν τα ονόματα, αλλά τα πρόσωπα. Οι ευθύνες τους δεν μεταβιβάζονται και δεν κληρονομούνται. Καθένας έχει την δική του ταυτότητα, βαδίζει τον δικό του δρόμο και φέρει ευθύνη μόνο για τις προσωπικές του πράξεις.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΕΝΩ ΣΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥΣ ΚΕΣΤΑΜΠΙΤΕΣ ΤΟΥΣ ΚΡΑΤΗΣΑΝ ΚΡΥΦΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΞΑΝ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΚΟΥΣΤΕΙ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥΣ ΠΩΣ ΗΤΑΝ ΚΕΣΤΑΜΠΙΤΕΣ,ΣΤΟ ΚΡΟΥΣΩΝΑ ΟΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΚΕΣΤΑΜΠΙΤΕΣ ΤΟΥΣ ΣΚΟΤΩΣΑΝΕ ΚΑΙ ΕΙΠΑΝΕ ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ.ΚΑΙ ΛΕΓΕΤΕ ΟΤΙ ΣΤΟ ΚΡΟΥΣΩΝΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΟΙ ΠΙΟ ΠΟΛΛΟΙ ΓΙΑΤΙ ΗΤΑΝ ΜΕΓΑΛΟ ΧΩΡΙΟ ΚΑΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΧΩΡΙΑ ΗΤΑΝ ΛΟΓΙΚΟ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΙΟ ΠΟΛΛΟΥΣ.ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΟΤΙ ΟΙ ΚΕΣΤΑΜΠΙΤΕΣ ΗΤΑΝ 45 ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΕΙΧΕ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 450 ΑΝΤΑΡΤΕΣ ΠΟΥ ΣΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΒΙΝΤΕΟ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Να συμπληρώσω ότι ο Χάρτμαν δεν ήταν Γερμανός αλλά απότακτος αξιωματικός του ελληνικού στρατού που κατέφυγε στην Γερμανία μετά την αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας του Βενιζέλου στο Παρίσι (ο ένας από τους δύο). Αγνοώ την τύχη του....



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ο κρουσωνας,σαν χωριο κοντα στην γερμανικη διοικηση ηταν λογικο να εχει και δοσιλογους,οπως ολα τα χωρια του νομου ηρακλειου...
    αλλα ευτυχως οι ανταρτες μας κανανε το χρεος τους, με τους αποκεφαλισμους και της εκτελεσεις....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η κρήτη πλήρωσε δυσανάλογα βαρύ φόρο αίματος λόγω της καθολικής αντίστασης. Οι Γερμανοί δεν συγχώρησαν ποτέ το γεγονός πως οι "άμαχοι" ήταν οι πρώτοι που σήκωσαν το μπαϊράκι της αντίστασης. Λιγοστοί δωσίλογοι σε σχέση με το πληθυσμό αλλά κυρίως με την υπόλοιπη Ελλάδα και τιμωρήθηκαν όπως αρμόζει στη Κρητική ψυχή. Η Κρήτη είναι μία, από τη Χρυσοσκαλίτισσα μέχρι τη Τοπλού και φωτίζει τον Ελληνισμό. Κατάγομαι από Χανιά και Ρέθυμνο αλλά η Κρήτη δεν επιδέχεται υποδιαιρέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Υπάρχει ένα μπέρδεμα της ιστορίας και αυτών που την γράφουν, σχετικά με το ποιοι είναι προδότες. Αυτοί που απλά έλεγαν κάτι στην αστυνομία της εποχής, για προσωπικές τους διαφορές με κάποιους που ίσως ανήκαν ή όχι σε αντάρτικες ομάδες, δεν είναι κατά την γνώμη μου προδότες. Είναι απλά άνθρωποι που δεν ήξεραν τι γίνεται. Αγράμματοι και νοικοκυραίοι συνάμα. Όπως και σήμερα δουλεύουν κάποιοι για τους εχθρούς του έθνους μας και του κράτους μας και δεν το παίρνουν μυρωδιά καθόλου, παρόλο που είναι και σπουδασμένοι ΔΗΘΕΝ. Μόνο όταν έβλεπαν τον θάνατο που προκαλούσε μια απλή τους πράξη καταλάβαιναν τι έκαναν. Δεν ήταν σε θέση να δουν όλη την εικόνα για το τί διακυβεύεται. Ακόμα κι όταν τους μιλούσαν άνθρωποι που είχαν φάει από παλιότερους πολέμους πυρίτιδα με την σέσωλα, και ήξεραν τι γινόταν στο παγκόσμιο κάδρο. δεν καταλάβαιναν τίποτα. Ήξεραν ότι έβλεπαν στο χωριό. Οπότε δεν τους χαρακτηρίζω αυτούς ως προδότες και φιλογερμανούς, αλλά αφελείς και πρέπει κάποια στιγμή να τους διαχωρίσουμε γιατί θίγονται υπολήψεις και πρόσωπα χωρίς λόγο.
    Επίσης πρέπει αυτοί που γράφουν ιστορικά βιβλία να ξέρουν τι λένε και να μην παραπληροφορούν επειδή δεν έχουν τα μέσα να ψάξουν ή επειδή βαριούνται να ψάξουν παραπάνω. Π.χ.: ποιοι ήταν οι λόγοι που ένοπλα οι σουμπερίτες επιτίθεντο κατά των χωριανών τους; Μήπως ήταν φυτευτοί εκεί από πριν και έδρασαν την στιγμή που έπρεπε και όχι απλά ήθελαν πλούτη; Δεν θέλει έρευνα κάτι τέτοιο; Επίσης ο Δήμιος ήταν Χριστοδουλάκης ή Στιβακτάκης; Δεν μπορεί ο ιστορικός να βρει πως λεγόταν έστω από μαρτυρίες χωριανών; Εγώ όσους μεγάλους κρουσανιώτες έχω ρωτήσει, λένε ότι δεν υπήρχε Στιβακτάκης εκεί. 'Στιβακτής' είναι μια λέξη που σε πολλά χωριά της Κρήτης χαρακτηρίζει όσους είναι σωματικά υπερμεγέθεις σε σχέση με τους υπόλοιπους. Εύρρωστοι και γιγάντιοι. Προέρχεται μάλλον από τις λέξεις στίβος+κτώ, οπότε σημαίνει αυτός που κατα-κτεί τον στίβο. Όχι όπως αναφέρεται αυθαίρετα ότι προέρχεται από το στύβω ή από το στοιβάζω (αφού κατά περίπτωση θα ήταν στυβαχτής ή στοιβαχτής και όχι στιβακτής).
    Ο δήμιος θεωρώ ότι θα ήταν γερός άνθρωπος, μεγαλόσωμος για να μπορεί να σκοτώνει με άνεση, οπότε πριν από τους γερμανούς θα είχε το παρονόμι "Στιβακτής" που δήλωνε την ρώμη του. Σε κάθε περίπτωση πρέπει κάποια στιγμή να γίνει η έρευνα και να αποκατασταθεί το "Στιβακτάκης ή Χριστοδουλάκης" γιατί είναι δηλωτικό άγνοιας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δώστε όλα τα ονόματα.πρέπει να τα γνωρίζουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Μην πυροβολείτε ασκόπως