17 Ιανουαρίου 2021

«ΤΑ ΑΝΤΙΠΟΙΝΑ»

 Κρήτη 1940-45: Ιστορικες σελιδες

Εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ Από Γιώργος Α. Καλογεράκης

Oι αξιωματούχοι του φασιστικού – ναζιστικού στρατού του Γ΄ Ράιχ, θέλοντας να δικαιολογήσουν τα εγκλήματα που διέπραξαν στην κατεχόμενη Ελλάδα αλλά και στις άλλες κατακτημένες χώρες στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, έπλασαν το αφήγημα των «αντιποίνων».

(κλικ στην εικόνα)
Ο Καλλικράτης καίγεται! Ανέκδοτη φωτογραφία του Νορβηγού συλλέκτη Flemming Melin Cristiansen. Δόθηκε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας από τον Δήμο Σφακίων την Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2018, την ημέρα που ο Καλλικράτης ανακηρύχτηκε μαρτυρικό χωριό

Η άγνωστη ιστορία της “Δεύτερης Παναγίας του Χάνδακα” στη Βιέννη

{κλικ στην εικόνα)

Δημοσίευση εφημερίδας ΠΑΤΡΙΣ της έρευνας του Μιχάλη Βρετάκη, για την άγνωστη ιστορία της εικόνας της Παναγίας του Χάνδακα (Maria di Candia), δημιούργημα της Κρητικής σχολής αγιογραφίας. 

- Βασικό κίνητρο μου για μία πρώτη έρευνα στο θέμα, αποτέλεσε και το γεγονός ότι πουθενά στην ελληνική βιβλιογραφία δεν μπόρεσα να εντοπίσω οποιαδήποτε αναφορά για το παρελθόν αυτής της εικόνας. Ομολογώ ότι, η ιστορία της με εξέπληξε αλλά και με συγκίνησε ταυτόχρονα

 

 

Η εικόνα έχει φιλοτεχνηθεί σε ξύλο από κυπαρίσσι διαστάσεων ύψους 105 εκ., πλάτους 77 εκ. και πάχους 2,2 εκατοστών. Στο επάνω μέρος της εικόνας απεικονίζονται στα αρχαία ελληνικά τα γράμματα ΜΡ (Μήτηρ) δεξιά και ΘV (Θεού). Κάτω από τις συντομογραφίες αυτές αναγράφεται η λέξη ΟΔΗΓΗ-ΤΡΙΑ σε δύο μέρη, δεξιά και αριστερά, στο επάνω μέρος του προσώπου. Η Θεοτόκος εικονίζεται σε προτομή και κρατά με το αριστερό χέρι τον Ιησού.

Το υποβρύχιο ΘΡΑΣΕΡ, ο Πλωτάρχης Φράνσις Πουλ και η Μονή Πρέβελη

Άθρο στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ για την δράση του υποβρύχιου Θράσερ 

 Γιώργος Α. Καλογεράκης

                                                                             ( κλικ στην εικόνα)  

Το υποβρύχιο Θράσερ του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού, (Royal Navy RN). Πήρε το όνομά του από το ρήμα Thrash που σημαίνει κατατροπώνω, τσακίζω, συντρίβω. Αποβίβασε το τρίτο δεκαήμερο του Ιουλίου 1941 στην ακτή Πρέβελη, τον Βρετανό Πλωτάρχη Πουλ, με αποστολή να διαπιστώσει τον θάνατο ή όχι του Άγγλου αξιωματικού συνδέσμου Τζων Πεντλέμπουρυ και τον αριθμό των στρατιωτών του συμμαχικού Στρατηγείου που είχαν παραμείνει και περιπλανούνταν στο νησί μετά τη μάχη της Κρήτης 


Ρώσοι στην Κρήτη (1941-1945)

 Ιστορικές Σελίδες: Ρώσοι στην Κρήτη (1941-1945)

Εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ έρευνα  Γιώργος Α. Καλογεράκης

(κλικ στην εικόνα

Πετροδολάκια Ψηλορείτη, 8 Αυγούστου 1944, (απόγευμα). Οι πέντε από τους έξι Ρώσους που πήραν μέρος στο σαμποτάζ της Δαμάστας. Ο έκτος Ρώσος Ανθυπολοχαγός Βάνυα σκοτώθηκε στην επιχείρηση. Από αριστερά όρθιοι: Νικόλαος Μπορισώφ, Πέτρος Σμακώφ, Μιχαήλ Χολιακώφ. Καθήμενοι από αριστερά: Ιβάν Φαραφωκώφ και Γεώργιος Πετρώφ (Αρχείο Ανεξάρτητης Ομάδος Ανωγείων)

 

Αντώνης Γρηγοράκης-Σατανάς

(κλικ στην εικόνα)

Άρθρο εφημερίδας ΠΑΤΡΙΣ για την δράση της αντάρτικης ομάδας του Κρουσώνα στην γερμανική κατοχή.Γιώργου Α. Καλογεράκη
Ο Αρχηγός και ιδρυτής της Ανεξάρτητης Ανταρτικής Ομάδας Σατανά, Αντώνης Γρηγοράκης – Σατανάς, από τον Κρουσώνα Ηρακλείου
Στο αρχείο του φιλίστορα Κρουσανιώτη Γεωργίου Ξυλούρη του Μύρωνα, καταγράφεται το παρακάτω τραγούδι λαϊκού ποιητή με τίτλο,

«Το τραγούδι των καπεταναίων της Αντίστασης»:

Γιάννης Ποδιάς και Μπαντουβάς και Νίκος Σαμαρείτης Πετρακογιώργης, Σατανάς, οι ένδοξοι της Κρήτης
και των Ανωγειανώ Αρχηγός
ο Γιάννης Δραμουντάνης τα κατορθώματα αυτηνού, άνθρωπος δε τα κάνει
τόνε σκοτώσαν Γερμανοί, μα στάθει στο ποδάρι
’να παλικάρι ξακουστό, του Χρίστο ο Μιχάλης.
Επόθανε κι ο Σατανάς μα’φήκε τα παιδιά του
να εκδικηθούν τσι άτιμους που κάψαν την καρδιά του
τσι Δόμηδες τσι ξακουστούς και τον Ανδρεαδάκη
το Νικολή το Τσικαλά, Λάμπη το Γιανναδάκη
ανέλαβε για Αρχηγός, ο πιο γραμματισμένος
Ξυλούρης ο Μενέλαος ο πολυπικραμένος.
Τον κύρη του σκοτώσανε με βάσανα περίσσα
και τρία αξαδέρφια ντου που’ταν σαν κυπαρίσσα.
Θε μου και δώστος δύναμη μαζί και προστασία
να φέρουνε στην Κρήτη μας ξανά Ελευθερία!!!


Οι έξι συναρχηγοί της Ανταρτικής Ομάδος Σατανά. Από δεξιά: Ιωάννης Ανδρεαδάκης, Μενέλαος Ξυλούρης, Χαράλαμπος Γιανναδάκης, Αντώνης Δομαλάκης, Δημήτρης Δομαλάκης και Νικόλαος Βιδάκης 

 

 

 

 

14 Σεπτεμβρίου 2020

Η περί του πολέμου τέχνη.

Παρακολουθώντας τα απειλητικά μαύρα σύγνεφα του πολέμου να ξανασωρεύονται όλο και πυκνότερα στους ορίζοντες της περιοχής μας καλό θα ήταν να ξεσκουριάσουμε τις στρατηγικές μας γνώσεις ανατρέχοντας πρώτα από όλα στα κιτάπια της αναγνωρισμένης ως κορυφαίας διεθνούς πολεμογραφίας.

Θεωρητική αντιπαράθεση ανάμεσα στους δυο μεγάλους έμπρακτους εκφραστές της διεξαγωγής του πολέμου μεταξύ τον σχολών ανατολής και δύσης.

13 Σεπτεμβρίου 2020

Το εγκώμιο του τσούκου.

Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς...τσούκους;  
Με επίκεντρο τον λαϊκό πολιτισμό της Κρήτης. Πολυσκεύος και πολυεργαλείο 
σημάδεψε την εξέλιξη του πολιτισμού για χιλιάδες χρόνια. 
Το φτηνό υλικό που άλλαξε την ιστορία.
 (Η πολύτιμη συνεισφορά της νεροκολοκύθας)
Κείμενο: Νίκος Ψιλάκης
Πάνε χρόνια από τότε που είδα τον τελευταίο καφετζή να κρατά μια κολοκύθα γεμάτη κρασί και να σερβίρει τους πελάτες του. Πάνε χρόνια κι από τότε που είδα για τελευταία φορά φλασκιά και τσούκους μέσα σε βούργες, κρεμασμένα στις ζώνες των ανθρώπων ή στα σκαρβέλια των γαϊδάρων. Κι αν γράφω τούτες τις γραμμές, δεν είναι (μόνο) για να πλέξω το εγκώμιο... του τσούκου, αλλά για να μεταφέρω μερικές απλές σκέψεις σχετικά με τις διαδοχικές εξελίξεις του υλικού πολιτισμού και την ταχύτητα με την οποία μεταπίπτει το πολύτιμο σε ασήμαντο, φτηνό, ευτελές. Μετά την εμφάνιση του πλαστικού, και μέσα σε πολύ λίγα χρόνια, το πιο πολύτιμο υλικό του προβιομηχανικού κόσμου απαξιώθηκε και πέρασε σε μιαν άλλη εννοιολογική κατηγορία: στην κατηγορία των «αζήτητων». Γιατί η νεροκολοκύθα (ο κρητικός τσούκος) υπήρξε ένα από τα πιο χρηστικά φυτικά είδη όλων των εποχών. Άνετα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πολυ-σκεύος!