Τρίπτυχο του Γεωργίου Κλόντζα από το http://apantaortodoxias.blogspot.gr/2010/09/blog-post_9042.html |
Η πολιτιστική ανάπτυξη της
Κρήτης ήρθε ως απόρροια αφενός της ακμής των Ιταλικών πόλεων και, κυρίως, της
Βενετίας και αφετέρου της ιστορικής συγκυρίας που χαρακτηρίστηκε από τη
μετανάστευση και εγκατάσταση στο νησί του πιο ζωογόνου, θα λέγαμε, ελληνικού
πληθυσμού∙ μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης (1453), η βυζαντινή
καλλιτεχνική παράδοση συνεχίστηκε σε νέα κέντρα που δημιουργήθηκαν εκτός της
οθωμανικής επικράτειας και, κυρίως, στην Κρήτη, στην οποία μετανάστευσαν
Κωνσταντινοπολίτες ζωγράφοι μεταλαμπαδεύοντας την τέχνη της αγιογραφίας.
Ελ Γκρέκο («Προσκύνηση των Μάγων» |
Παράλληλα, παρατηρήθηκε μια
διαφορετική συμπεριφορά στις προτιμήσεις των ανθρώπων αλλά και στις προσλαμβάνουσες
παραστάσεις τους απέναντι στο έργο τέχνης, που σταδιακά έχασε την αποκλειστικά
λατρευτική του αποστολή (αναφορικά με έργα θρησκευτικού περιεχομένου),
αποκτώντας, ως επί το πλείστον, εμπορευματική ή και συλλεκτική αξία. Στο
πλαίσιο αυτό, πρωταρχική θέση στις προτιμήσεις του κοινού, λόγω της ευχρηστίας
της και της μικρής σχετικά αγοραστικής της αξίας, κατέλαβε η φορητή εικόνα.
Στα τέλη του 15ου αιώνα, οι
επαφές με τη Βενετία έφεραν επιρροές της Αναγεννησιακής ιταλικής ζωγραφικής
στην Κρήτη, σε επίπεδο τεχνοτροπίας και θεματογραφίας, οι οποίες συνδυάστηκαν
με τη βυζαντινή παράδοση, διαμορφώνοντας ένα εντελώς ξεχωριστό ύφος κατά τον
16ο και 17ο μ.Χ. αιώνα, αυτό που ονομάζουμε Κρητική Σχολή Ζωγραφικής.
Τα βασικά εκφραστικά της
στοιχεία κυμαίνονταν μεταξύ του Υστεροπαλαιολόγιου φορμαλισμού και των
νεωτερισμών που εισήγαγε η Μακεδονική Σχολή στα τέλη περίπου του 15ου αιώνα, τα
οποία άρχισαν να αναπτύσσονται σταδιακά σε μια νέα δομή, αντιπαραβάλλοντας στην
παλιά σχηματοποιημένη απόδοση των εικονογραφικών μοτίβων και στην υπερβατική
σημασιοδότησή τους, μια πρωτοφανέρωτη εξωτερική χάρη και προσομοίωση στην
ανθρώπινη μορφή. Αν και δεν εγκαταλείπεται πλήρως η στατικότητα του βυζαντινού
φορμαλισμού, εντούτοις, η κίνηση υπεισέρχεται, οι στάσεις αποδίδονται με περισσότερη
άνεση και ζωντάνια, οι όγκοι ισορροπούν επιτυχημένα και η πτυχολογία, αν και
γραμμική ή λιτή, χαρακτηρίζεται από πλαστικότητα.
Ανδρέας Ρίτζος: «J H S», 15ος αιώνας |
Υπό τους όρους αυτούς, η
διάθεση για μια ρεαλιστικότερη αντιμετώπιση της φόρμας ήρθε με τη σειρά της να
διατυπώσει μια διαφορετική κοσμοθεώρηση με στόχο την έκφραση του ανθρώπινου
στοιχείου, της υπόστασής του ως φυσικού υποκειμένου.
Βασικοί θεμελιωτές της
Κρητικής Σχολής ήταν οι: Ανδρέας Παβίας, Θεοφάνης Στρελίτζας, Μιχαήλ
Δαμασκηνός, Γεώργιος Κλόντζας, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Εμμανούλ Λαμπάρδος,
Ηλίας Μόσκος, Φιλόθεος Σκούφος, Εμμανουήλ Τζάνες, Θεόδωρος Πουλάκης και
Στέφανος Τζαγκαρόλας.
Γράφτηκε από την
Μαρία Μποϊλέ
ΠΗΓΗ
Αναδημοσίευση αποσπάσματος από:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μην πυροβολείτε ασκόπως