24 Ιανουαρίου 2016

Η Κρήτη και η μεσογειακή προέλευση του πολιτισμού. Lidio Cipriani

Lidio Cipriani  Η Κρήτη και η μεσογειακή προέλευση του πολιτισμού, έκδοση 1943, Φλωρεντία, στην ιταλική, περιέχει τις απόψεις του συγγραφέα του περί της καταγωγής των Κρητικών αλλά και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.

Ο ανθρωπολόγος Lidio Cipriani (1892- 1962), ξεκίνησε την επιστημονική του σταδιοδρομία στα πρώτα χρόνια του φασιστικού καθεστώτος στην Ιταλία. Η καριέρα του εξελίχθηκε παράλληλα με τα γεγονότα της εποχής του και επηρεάστηκε αποφασιστικά από αυτά.
Υπήρξε μέλος των Ρατσιστών Επιστημόνων και πολλά από τα δημοσιεύματα του εκείνης της εποχής ήταν καθαρά ρατσιστικά, και από την άλλη κράτησε αρνητική στάση στον αντισημιτισμό και είχε Εβραίο εκδότη ως το 1938. Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας και κυρίως διέσχισε την Αφρική, την Ινδία και την Κεϋλάνη, ως το 1939, για τις έρευνες του, συντελώντας καθοριστικά στη γνώση αφρικανικών και ασιατικών πληθυσμών. Συμμετείχε σε πλήθος επιστημονικών αποστολών, όπου συνέλεξε, ταξινόμησε και τελικά διέσωσε εντυπωσιακό αριθμό στοιχείων, τεκμηρίων και φωτογραφιών για τα τοπικά ήθη και έθιμα των πληθυσμών που γνώρισε, στοιχεία μοναδικά για πληθυσμούς που τελούν υπό εξαφάνιση.

Cipriani Lidio (1892-1962)
Ο Cipriani θεωρούσε τη φωτογραφική μηχανή επιστημονικό εργαλείο που βοηθά στην καταγραφή των ανθρωπολογικών δεδομένων και των πολιτισμικών στοιχείων των λαών που μελετούσε. Μανιώδης φωτογράφος ο ίδιος φωτογράφιζε ως το τέλος της ζωής του. Γι αυτό και το φωτογραφικό αρχείο του υπήρξε τεράστιο. Ένα μικρό τμήμα αυτής της εξαιρετικής εργασίας σχετίζεται με την Κρήτη, την οποία επισκέφτηκε στα 1942, για να μελετήσει ανθρωπολογικά τους ντόπιους. Γύρισε όλο το νησί κάνοντας μετρήσεις στους κατοίκους του, 2.375 ανθρώπους, άντρες και γυναίκες, αλλά παράλληλα φωτογράφισε σπίτια, τοπία, χωριά, κατασκευές, ασχολίες και εργασίες, αρχαιολογικούς χώρους, την χλωρίδα και την πανίδα. Το αρχείο που έχει διασωθεί διαθέτει σήμερα 2768 φωτογραφίες από τις 3100 περίπου που τράβηξε στο νησί
Στην παρούσα έκδοση περιλαμβάνονται 1689 φωτογραφίες, κυρίως προσωπογραφίες. Δεν είναι ένα τυπικό φωτογραφικό λεύκωμα, ούτε βεβαίως μια ανθρωπολογική κατάταξη. Το βιβλίο ακολουθεί πιστά τα βήματα του Cipriani, χωρίς να ενδιαφέρεται για την επιστημονική του άποψη - ήρθε στην Κρήτη αποφασισμένος ν' αποδείξει πως οι Κρητικοί είναι Λίβυοι στην προέλευσή τους κι έκανε τα πάντα για να τεκμηριώσει ένα συμπέρασμα που εξυπηρετούσε την τότε ιταλική προπαγάνδα. Άλλωστε ο Cipriani, ήταν δαιμόνιος, δύσκολος, ισχυρογνώμων και απερίσκεπτος... μοναδικός στην προσαρμογή των συμπερασμάτων της έρευνάς του προς την εκάστοτε επίσημη πολιτική γραμμή... (από τον πρόλογο του Παύλου Κόρπη). Εδώ είναι η δύναμη των φωτογραφιών που μας συγκινεί, που μας βοηθά ν' ανιχνεύσουμε τη σκληρή καθημερινότητα των ανθρώπων μέσα από τις εκφράσεις τους και το βλέμμα τους. Αυτοί οι άνθρωποι υπήρξαν -κάποιοι ίσως ακόμα- κι εκείνη την εποχή ήταν δρώντες. Είναι η γενιά του πολέμου, οι άνθρωποι που ανέστησαν τις επόμενες γενιές. Αυτό που για τον Cipriani ήταν έρευνα για εμάς είναι «ζώσα» Ιστορία. Ή, κάθε ιστορία είναι η δική μας ιστορία για να θυμηθούμε τον Σπύρο Ασδραχά. Εδώ αποτυπώνεται χαρακτηριστικό, αφτιασίδωτο, αυθεντικό στις εκφράσεις, στα βλέμματα, στα σώματα των ανθρώπων της εποχής το πρόσωπο της Κρήτης στα χρόνια της Κατοχής…

ΠΗΓΗ
Η Νίκη Τρουλλινού  (πεζογράφος)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μην πυροβολείτε ασκόπως