13 Ιουλίου 2021

Kρυπτόαποικιοκρατία

Με μια λέξη , αν και σύνθετη επεξηγείται το γεγονός ότι χάσαμε την παράδοση, τις αξίες, τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής, την ντοπιολαλιά, το ντύσιμο, τον χορό και το τραγούδι μας, ότι τελικά δηλαδή αποκοπήκαμε από τις ρίζες μας.
Όσον αναφορά τουλάχιστον την Κρήτη, το τελευταίο εν ενεργεία παραδοσιακό οχυρό, για την οποία έχω ιδία άποψη, η αλήθεια είναι ότι δεν μας φταίνε άλλοι. Αφεθήκαμε να μας παρασύρει το ρέμα, σε μια ανεπίστροφη διαδικασία, χωρίς άμυνες. Δεν κρατήσαμε τις αναγκαίες ισορροπίες ώσπου τελικά ως κοινωνία αυτοαναιρεθήκαμε, ενώ δεν έχει πλέων σημασία καμιά, ούτε κάνει καμιά διαφορά, εφόσον μόνο το σύνολο της κοινωνίας μετρά, αν ακόμα στέκουν πέρα κείθε, καμία δεκαριά όλοι κι όλοι βέροι Κρητικοί.

«Η έκφραση “ευρωπαϊκός τρόπος ζωής” μυρίζει ρατσισμό»

Μάικλ Χέρτσφελντ, καθηγητής Ανθρωπολογίας Απόσπασμα από την συνέντευξη στην εφημερίδα efsyn
-Υπάρχουν χώρες που, ενώ δεν υπέστησαν την απευθείας αποικιοκρατία, δηλαδή με όλο το βάρος της στρατιωτικής και γραφειοκρατικής κατοχής, ωστόσο υποχρεώθηκαν να προσαρμόσουν τη μορφή της εθνικής ανεξαρτησίας τους στις απαιτήσεις των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων και ιδιαίτερα να προσαρμόσουν τον «εθνικό πολιτισμό» τους στο πρότυπο που ζήτησαν εκείνες οι δυνάμεις (ενιαία κουλτούρα ή τουλάχιστον κουλτούρα ελεγχόμενη από την κυριαρχούσα κοινωνική τάξη, κυριαρχία μιας ενιαίας «επίσημης» ή «εθνικής» γλώσσας σε αντιπαράθεση με τις τοπικές διαλέκτους και τις μειονοτικές γλώσσες, ξεκάθαρα και διαρκώς αστυνομευμένα εδαφικά σύνορα, κεντρική γραφειοκρατία, πολλές φορές αν και όχι αναγκαστικά μοναρχικό σύστημα πολιτικής δομής).
Αλλά εκείνο που χαρακτηρίζει συγκεκριμένα την κρυπτο-αποικιοκρατία είναι η πολιτισμική διαδικασία αποδοχής ξενόφερτων προτύπων του δήθεν εθνικού πολιτισμού.  ολόκληρο  το άρθρο ΕΔΩ)

Επισημάνσεις με την διεισδύσει την οξυδέρκεια και βέβαια το επιστημονικό κύρος ενός διακεκριμένου ανθρωπολόγου, διδάσκει Κοινωνικές Επιστήμες στο Τμήμα Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.
Τόσο ενοχλητικές διαπιστώσεις λογικό είναι να προκαλέσουν τον αντίλογο, σπεύδει να ανταπαντήσει η καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο ΕΚΠΑ Κιντή Βάση διατυπώνοντας τις αντιρρήσεις της από το βήμα της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ με το άρθρο :
δίδοντας κατά κάποιο τρόπο έτσι περισσότερη διάσταση στο όλον θέμα.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΔΡΙΣΜΟΥ. ΣΤΗΝ ΟΡΕΙΝΗ ΚΡΗΤΗ ( Μάικλ Χέρτσφελντ)

Η ποιητική του ανδρισμού. Ανταγωνισμός και ταυτότητα σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης. (Michael Herzfeld)

Η πρωτοποριακή, και κλασική πλέον, μελέτη του Μάικλ Χέρτσφελντ για τα ήθη, τις πρακτικές και την καθημερινή ζωή μιας παραδοσιακής ορεινής κοινότητας της Κρήτης, που σήμερα, τρεις δεκαετίες αργότερα, βρίσκεται στο προσκήνιο μιας αμφιλεγόμενης δημοσιότητας. Καιρός είναι να μπορέσουν οι «Γλεντιώτες» να διαβάσουν τα όσα έγραψα για το χωριό τους, τη ζωή τους και τις αξίες που διέπουν την καθημερινότητά τους στη δική τους γλώσσα (άν όχι –για προφανείς λόγους στην πλούσια διάλεκτο που εξακολουθεί να είναι σημαντικός φορέας των αντιλήψεών τους). Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι Έλληνες που δεν γνωρίζουν τους ορεσίβιους Κρητικούς, παρά μόνο μέσα από τις διαστρεβλώσεις και τις προκαταλήψεις που έχουν δυστυχώς χρωματίσει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται στα μαζικά μέσα, θα μπορέσουν τώρα να αντλήσουν μια εντελώς διαφορετική εντύπωση . . . Το χωριό που περιγράφω σ’ αυτές τις σελίδες βρίσκεται εδώ και μερικά χρόνια στο επίκεντρο μιας θύελλας κατηγοριών και παρεξηγήσεων, σε σημείο μάλιστα να έχει γίνει πλέον έμβλημα και μεταφορά της εγκληματικότητας και της βίας . . . Όποιος γνωρίζει, έστω και επιφανειακά, τη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσε εύκολα να καταλήξει σε μάλλον σωστό συμπέρασμα για την ταυτότητα του χωριού. Αλλά ο σκοπός ενός επιστημονικού βιβλίου περί εθνογραφίας δεν είναι να ξεσκεπάσει σκάνδαλα και εγκλήματα για λόγους δυσφήμισης ή απλής διασκέδασης. Αντίθετα, θέλει να επισημάνει τις αρχές και τις συνθήκες που ρυθμίζουν την καθημερινότητα ανθρώπων των οποίων η αντίληψη για το δίκαιο και το σωστό είναι μια ιστορικά ριζωμένη προσαρμογή στο χώρο τους και στις πολιτικές και πολιτισμικές του ιδιαιτερότητες.Μάικλ Χέρτσφελντ(από τον Πρόλογο για την ελληνική έκδοση)

ΠΗΓΗ

https://alexandria-publ.gr/wp-content/uploads/2015/12/herzfeld-poetics-dt.pdf

Πολιτισμικές διασταυρώσεις μεταξύ «Δύσης» και «Ανατολής»: το παράδειγμα του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Ελλάδα.

Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών


Πολιτισμικές διασταυρώσεις μεταξύ «Δύσης» και «Ανατολής»: το παράδειγμα του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Ελλάδα (19ος– πρώτες δεκαετίες 20ού αιώνα)

Περίληψη

Οι συγγραφείς, στο πλαίσιο ευρύτερης επιστημονικής έρευνας που πραγματοποιούν αναφορικά με το αν οι Ξένες Αρχαιολογικές Σχολές (ΞΑΣ) στην Ελλάδα μπορεί να θεωρηθούν ως μηχανισμοί επινόησης και κατασκευής πολιτισμικών στρατηγικών και συνακόλουθα ως ιμάντες πολιτικής διαμεσολάβησης μεταξύ των κρατών, στο κείμενο αυτό επιλέγουν να εστιαστούν στην περίπτωση του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου (ΓΑΙ) των Αθηνών. Ειδικότερα, μελετούν πώς διαμορφώνεται στον «μακρύ δέκατο ένατο αιώνα» το αφήγημα που στοιχειοθετεί την ίδρυση, τη θέση και τον ρόλο του ΓΑΙ στον ελληνικό χώρο και, ταυτόχρονα, πώς αυτό διασταυρώνεται με τις ομόλογες εθνικές/ευρωπαϊκές ρητορικές, μεταξύ των οποίων, και με την ελληνική. Εξετάζουν, παράλληλα, πώς το γερμανικό παράδειγμα χαρακτηρίζεται, καταστατικά και δυναμικά, από τις ιδιαίτερες στοχεύσεις του, ενώ την ίδια στιγμή προσφέρεται για γόνιμη, συγκριτική θέαση του συνόλου των αντιτιθέμενων στρατηγικών που δρομολογούν οι ΞΑΣ στην Ελλάδα. Στη μελέτη τους υπογραμμίζουν ότι πολιτική και πολιτισμός είναι μεγέθη που οφείλουν να γίνονται αντιληπτά στην αμοιβαία διαπλοκή τους... 

 Αρχείο (pdf)

https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/ekke/article/view/25949/21226

Η Κοινωνική Ανθρωπολογία και η αναγνώριση της εγχώριας γνώσης.

Michael HERZFELD

Michael HERZFELD
Κυρία αντιπρύτανη, κυρία κοσμήτορα, αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι.
Η ΤΙΜΗ που μου κάνετε σήμερα με συγκινεί για πολλούς και σοβαρούς λόγους. Πρώτα, γιατί συμβαίνει σ’ αυτόν τον τόπο, στην Κρήτη, το χώρο των πιο γνωστών μου ερευνών και ειδικότερα στο Ρέθυμνο όπου έχω διεξαγάγει δύο μεγάλες έρευνες και είναι η πρωτεύουσα του νομού στον οποίο έγινε η πιο μακρόχρονη επαφή με τους ορεσίβιους κτηνοτρόφους και αγρότες. Ένας άλλος λόγος είναι ότι είχα την καλή τύχη να γνωρίσω το Πανεπιστήμιο Κρήτης, τους καθηγητές, το προσωπικό της Βιβλιοθήκης και τους φοιτητές του εδώ και πολλά χρόνια. Ένας ακόμη λόγος είναι το γεγονός ότι στο πρόσωπό μου αναγνωρίζεται ότι ένας ξένος μπορεί να προσθέσει κάτι χρήσιμο στις εγχώριες γνώσεις που υπάρχουν ήδη. Επιπλέον, θα έλεγα ότι για μένα προσωπικά είναι ιδιαίτερα συγκινητικό να βλέπω τόσους παλιούς μου φίλους απόψε, γεγονός που με τη σειρά του ξυπνάει και αναμνήσεις εκείνων οι οποίοι, δυστυχώς, έχουν φύγει πλέον απ’ τον κόσμο. Ανάμεσα σ’ αυτούς αξίζει να υπενθυμίσω είναι άνθρωποι από το χωριό στο Μυλοπόταμο όπου για πρώτη φορά συνάντησα το φαινόμενο της ζωοκλοπής. Ήταν ήδη ηλικιωμένοι όταν τους γνώρισα και, με υπομονή και στοργή, μου άνοιξαν τα άγραφα βιβλία των γνώσεων και της σοφίας τους, μιας σοφίας που βασιζόταν όχι μόνο στις αλλεπάλληλες και πλούσιες εμπειρίες τους αλλά και στη, συχνά εκπληκτική, οξυδέρκεια με την οποία ανέλυαν αυτές τις εμπειρίες στα συμφραζόμενα της καθημερινότητας που ζούσαν...

 Συνέχεια:

file:///C:/Users/user1/AppData/Local/Temp/346-Article%20Text-551-1-10-20181210.pdf

 φώτο

https://ces.fas.harvard.edu/people/000532-michael-herzfeld

Ματσέτες σκυλιά και σαγιονάρες.

Η δολοφονία του προέδρου της Αϊτής Ζοβενέλ Μοΐζ ( Jovenel Moïse) από ομάδα ξένων μισθοφόρων που εισέβαλαν αργά το βράδυ στην κατοικία του ως γνήσια Σκυλιά του πολέμου γαζώνοντας των, κατέδειξε την έκταση των υπηρεσιών που παρέχονται από εταιρείες μισθοφόρων, αλλά και την εξάπλωση των ιδιωτικών εταιρειών ασφάλειας.

Σχέδιο Κώδικα Εγκλημάτων Ενάντια στην Ειρήνη και Ασφάλεια της Ανθρωπότητας.

Η Επιτροπή Διεθνούς Δικαίου, στο πλαίσιο της σύνταξης ενός Κώδικα Εγκλημάτων κατά της Ειρήνης και της Ασφάλειας της Ανθρωπότητας, αποφάσισε να συμπεριλάβει τον μισθοφορισμό, μεταξύ των πράξεων που αποτελούν αδίκημα. Στην τρίτη έκθεσή του, ο Ειδικός Εισηγητής διευκρίνισε ότι ασχολήθηκε με μισθοφόρους «που έχουν ειδικά στρατολογηθεί, με σκοπό να επιτεθούν σε μια χώρα προκειμένου να αποσταθεροποιήσουν ή να ανατρέψουν τις θεσμοθετημένες αρχές, για διάφορους λόγους, κυρίως όμως για οικονομικής ή πολιτικής φύσεως».
Σχέδιο κώδικα εγκλημάτων κατά της ειρήνης και της ασφάλειας της ανθρωπότητας 

 

Το καθεστώς των μισθοφόρων στο διεθνές δίκαιο.

Κωνσταντίνου Αγραφιώτη
Διπλωματική Εργασία

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Εκατοντάδες μάχες έχουν δοθεί με την συμμετοχή μισθοφόρων, σε μικρούς ή μεγάλους πολέμους της ανθρώπινης ιστορίας. Από την κλασική εποχή στην αρχαία Ελλάδα και την Ρώμη, η χρήση τους συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αν και ο τύπος και το είδος των μισθοφόρων που εμφανίζονται στην διεθνή σκηνή αλλάζει «από καιρού εις καιρόν». Σύμφωνα με τον Matthew Trundle, «οι μισθοφόροι ήταν η πρώτη περίπτωση εφαρμογής της μισθωτής εργασίας σε μεγάλη κλίμακα»(Trundle 2004, 2). Σήμερα βλέπουμε τόσο παραδοσιακούς μισθοφόρους όπως αυτοί που εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1960 στην Αφρική, και πραγματοποίησαν το στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ισημερινή Γουινέα, όσο και σύγχρονους που δραστηριοποιούνται σε όλο τον κόσμο, με τις εξαιρετικά οργανωμένες επιχειρήσεις που παρέχουν οι σύγχρονες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία του πολέμου, εκτελώντας διάφορα συμβόλαια στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν. Οι μισθοφόροι ενώ ήταν σχεδόν πάντα παρόντες από μάχη σε μάχη, από αιώνα σε αιώνα, ταυτόχρονα τους συνόδευε μια ηθική αποδοκιμασία για τις πράξεις τους. Επειδή η χρήση τους ήταν κοινή και γνωστή σε όλο τον κόσμο, δεν σημαίνει ότι είχαν γίνει αποδεκτοί οπουδήποτε στον κόσμο. Για όσο διάστημα υπήρξαν μισθοφόροι, υπήρξε πάντα ένας άτυπος κανόνας κατά της μισθοφορικής χρήσης. Ο κανόνας αυτός έχει δύο συνιστώσες. Πρώτον, οι μισθοφόροι θεωρούνται ανήθικοι επειδή χρησιμοποιούν βία εκτός νόμου και χωρίς κάποιον έλεγχο από μια νόμιμη εξουσία. Δεύτερον, οι μισθοφόροι θεωρούνται ότι είναι ηθικά προβληματικοί, επειδή μάχονται σε πολέμους για εγωιστικούς, κυρίως οικονομικούς λόγους, σε αντίθεση με τους αγωνιστές που μάχονται για κάποιον κοινό και «καλό» σκοπό. Οι μισθοφόροι αγωνίζονται για τον εαυτό τους και όχι για οποιονδήποτε λόγο. Δεν αγωνίζονται για κάποιο κυρίαρχο κράτος ή για ένα έθνος. Αυτή η ηθική αντίρρηση βρίσκεται στο επίκεντρο του κανόνα ενάντια στη μισθοφορική χρήση και είναι παρούσα ουσιαστικά στην ίδια μορφή από τον Μεσαίωνα μέχρι σήμερα. Όμως, ο κανόνας αυτός δεν έχει οδηγήσει στην εξαφάνιση των μισθοφόρων από την παγκόσμια σκηνή σε οποιοδήποτε σημείο της ιστορίας, ή ακόμα και σε μια αποτελεσματική επίσημη διεθνή συμφωνία που να περιορίζει τη χρήση τους...

«Το καθεστώς των μισθοφόρων στο διεθνές δίκαιο»  

“The status of mercenaries under international law”

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΑΝΩΤΑΤΗ ΔΙΑΚΛΑΔΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΕΜΟΥ
ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ 

Διπλωματική Εργασία
«Το καθεστώς των μισθοφόρων στο διεθνές δίκαιο»
“The status of mercenaries under international law”

του Κωνσταντίνου Αγραφιώτη
Επιβλέπων Καθηγητής: Νικόλαος ΖάικοςΛήμνος, Νοέμβριος 2019

https://dspace.lib.uom.gr/bitstream/2159/23795/1/AgrafiotisKonstantinosMsc2019.pdf

11 Ιουλίου 2021

Συμπατριώτη, μίλα Τουρκικά.

Πολίτη, μίλα Τουρκικά! ( Vatandaş Türkçe konuş!)

Η εκστρατεία Πολίτη, μίλα τουρκικά! θεωρήθηκε από ορισμένους συγγραφείς ως μια σημαντική συμβολή στη διαδικασία του εκτουρκισμού της Τουρκίας. Σημαντικό ρόλο σ' αυτή την κίνηση έπαιξε και η Εβραϊκή κοινότητα της Τουρκίας. Σε ελληνικά κείμενα αποδίδεται και ως "Συμπατριώτη, μίλα Τουρκικά"...
..Το 1935, κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο τέταρτο συνέδριο του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος, ο πρωθυπουργός Ισμέτ Ινονού φέρεται ότι είπε: «Δεν θα μείνουμε σιωπηλοί. Όλοι οι πολίτες που ζουν μαζί μας πρέπει να μιλούν τουρκικά!»
Η εκστρατεία επεκτάθηκε πέρα από τα μέτρα της απλής πολιτικής της τουρκικής ομιλίας, σε ολοκληρωτική απαγόρευση κάθε άλλης γλώσσας.

ΠΗΓΗ
Αναδημοσίευση αποσπάσματος

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CF%84%CE%B7,_%CE%BC%CE%AF%CE%BB%CE%B1_%CE%A4%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BA%CE%B9%CE%BA%CE%AC!