14 Ιουνίου 2021

Θρῆνοι τῆς Ἁλώσεως (29 Μαΐου 1453)

Τῆς Ἁγιά-Σοφιᾶς (Δημοτικό)

Σημαίνει ὁ Θεός, σημαίνει ἡ γῆς, σημαίνουν τὰ ἐπουράνια,
σημαίνει κι ἡ Ἁγιά-Σοφιά, τὸ μέγα μοναστήρι,
μὲ τετρακόσια σήμαντρα κι ἑξήντα δυὸ καμπάνες,
κάθε καμπάνα καὶ παπᾶς, κάθε παπᾶς καὶ διάκος.

Ψάλλει ζερβὰ ὁ βασιλιάς, δεξιὰ ὁ πατριάρχης,
κι ἀπ᾿ τὴν πολλὴ τὴν ψαλμουδιὰ ἐσειόντανε οἱ κολόνες.
Νὰ μποῦνε στὸ χερουβικὸ καὶ νά ῾βγει ὁ βασιλέας,
φωνὴ τοὺς ἦρθε ἐξ οὐρανοῦ κι ἀπ᾿ ἀρχαγγέλου στόμα:
«Πάψετε τὸ χερουβικὸ κι ἂς χαμηλώσουν τ᾿ Ἅγια,
παπάδες πᾶρτε τὰ ἱερὰ καὶ σεῖς κεριὰ σβηστῆτε,
γιατί ῾ναι θέλημα Θεοῦ ἡ Πόλη νὰ τουρκέψει.

Μόν᾿ στεῖλτε λόγο στὴ Φραγκιά, νὰ ῾ρθοῦν τρία καράβια,
τό ῾να νὰ πάρει τὸ σταυρὸ καὶ τ᾿ ἄλλο τὸ βαγγέλιο,
τὸ τρίτο τὸ καλύτερο, τὴν ἅγια Τράπεζά μας,
μὴ μᾶς τὴν πάρουν τὰ σκυλιὰ καὶ μᾶς τὴ μαγαρίσουν».

Ἡ Δέσποινα ταράχτηκε καὶ δάκρυσαν οἱ εἰκόνες.
«Σώπασε κυρὰ Δέσποινα, καὶ μὴ πολυδακρύζῃς,
πάλι μὲ χρόνους, μὲ καιρούς, πάλι δικά μας θά ῾ναι».
 
Τὸ δημοτικὸ αὐτὸ τραγούδι εἶναι ὁ παλαιότερος θρῆνος γιὰ τὴν κατάληψη τῆς Κωνσταντινούπολης. Πιθανὸν νὰ προέρχεται ἀπὸ τὴν Κρήτη. Βρέθηκε σὲ χειρόγραφό του 15ου αἰῶνα· ὁ τίτλος ἦταν: «Ἀνακάλημα τῆς Κωνσταντινούπολης». Ἀνήκει στὴ δεύτερη περίοδο (1453-1821) τῆς Νεοελληνικῆς Λογοτεχνίας καὶ στὸ ἱστορικὸ εἶδος. Στὴν παρακάτω μορφὴ τοῦ δημοσιεύτηκε τὸ 1914 ἀπὸ τὸ Ν. Πολίτη στὴν συλλογή του «Ἐκλογαὶ ἀπὸ τὰ τραγούδια τοῦ Ἑλληνικοῦ Λαοῦ». Γιὰ τὴν σύνθεσή του ὁ Ν. Πολίτης χρησιμοποίησε τὴν παραλλαγὴ ποὺ δημοσίευσε ὁ Φωρὲλ καὶ ἄλλοι εἴκοσι τέσσερις. Ὅμως, μόνο ὁ 4ος καὶ 18ος στίχος ἔχουν παρθεῖ αὐτούσιοι ἀπὸ τὴν ἐργασία τοῦ Φωριέλ

Αλλαξοπατριαρχίες

 «Αλλαξοπατριαρχίες»: Πωλείται πατριαρχικός θρόνος

«Τρώγω πίνω ψάλλω με ευθυμίαν
αφού το ράσον τούτο φόρεσα
πλέον ζυγόν τινά δεν γνώρισα.
Δύο ποθώ ναι μα τας εικόνας
άσπρα πολλά και καλάς κοκκώνας.
Περί της Ελλάδος που λέτε
δεν με μέλλει κι ας τυραννιέται…»

(Από το ποίημα «Ρωσοαγγλογάλλος», που ο Κορδάτος το αποδίδει στο Ρήγα).

Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος

Ο πρώτος μετά την Άλωση εγκάθετος του Πορθητή πατριάρχης Γεννάδιος (εικ.1&2), εξευτελίστηκε όταν μια ερωμένη του, χολωμένη που την παράτησε, πήγαινε κάτω από το πατριαρχείο και τον ξεμπρόστιαζε με φωνές. Ο Σουλτάνος δεν ανέχθηκε τη διαπόμπευση ενός ανώτατου αξιωματούχου και τον απέλυσε [Δωρόθεος Μονεμβασίας «Σύνοψις Ιστοριών»-1805, Μ.Γεδεών «Πατριαρχικοί πίνακες» (1890-96) σ.472] για τρίτη και τελευταία φορά. Ο Μ. Μαλαξός στην πατριαρχική ιστορία του αναφέρει: «Και από τα πολλά και μεγάλα σκάνδαλα όπου ήσαν…έκαμε παραίτησιν». Δεν ήταν όμως έτσι ήπιες οι επόμενες απομακρύνσεις πατριαρχών. Η ενσωμάτωση του πατριαρχείου στο φορολογικό μηχανισμό του κράτους, οδήγησε την πατριαρχική εκλογή σε πλειοδοτικό διαγωνισμό. Οι συνεχείς εξευτελιστικές διαδικασίες που ονομάστηκαν αλλαξοπατριαρχίες, γέμιζαν τα ταμεία του Πατισάχ, καθιστούσαν την παραμονή των φιλόδοξων πατριαρχών στον θρόνο παλινδρομική, με ποικίλη περιοδικότητα και άδειαζαν τις τσέπες των πιστών, αφού το κόστος της εκλογής μετακυλιόταν από τους μεγαλομανείς καλόγερους, στο φορολογούμενο λαό, ενώ παράλληλα αδίστακτοι καλόγεροι περιφερόντουσαν σε Ζητείες κουβαλώντας βδελυρά λείψανα και οι αθεόφοβοι πατριάρχες τύπωναν συγχωροχάρτια (εικ. 8 ) για πώληση...

 ΠΗΓΗ

Αναδημοσίευση αποσπάσματος από το ιστολόγιο

Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

Δείτε την ανάρτηση εδώ:

https://roides.wordpress.com/2009/04/06/6apr09/

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο από την Άλωση της Κωνσταντινούπολης (1453) έως το 1669

-Την Τρίτη 29 Μαΐου 1453, η ιστορία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, έλαβε τέλος.
Ο Κωνσταντίνος ΙΑ΄ Παλαιολόγος έπεσε νεκρός στο πεδίο της μάχης και ένας άπιστος σουλτάνος μπήκε θριαμβευτικά στην Βασιλεύουσα. Η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης, για χίλια και πλέον χρόνια ήταν εταίρος της Ορθόδοξης Πολιτείας, αλλά τώρα ήταν Εκκλησία ενός υπόδουλου λαού…
Βέβαια, αυτό δεν ήταν κάτι καινούργιο για την Ανατολική Εκκλησία, καθώς για αιώνες τα Ορθόδοξα Πατριαρχεία της Αλεξάνδρειας, της Αντιόχειας και της Ιερουσαλήμ, εκτός από σύντομα διαλείμματα, βρισκόταν υπό την πολιτική διοίκηση μουσουλμάνων. Αλλά και από τον 11ο αιώνα οπότε οι Οθωμανοί κατέλαβαν τμήματα της Μικράς Ασίας, πιστοί που “ανήκαν” στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, ζούσαν υπό ισλαμική διακυβέρνηση…
Δείτε το άρθρο του Μιχάλη Στούκα στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα :

Η ανασύσταση του Οικουμενικού Πατριαρχείου μετά την άλωση - Η στάση της Εκκλησίας απέναντι στους Οθωμανούς κατακτητές - Οι Οικουμενικοί Πατριάρχες απότο 1453 έως το 1669 και τα “πεσκέσια” τους προς τους σουλτάνους.


Το Συλλείτουργο στην Αγιά Σοφιά στις 12 -12- 1452

Ή αλλιώς το κίνημα της Κατσαρόλας από τους Ανθενωτικούς

Στις 12/12/1452 ανήμερα του Αγίου Σπυρίδωνος, με εντολή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Παλαιολόγου επετράπη να τελεστεί η ενωτική λειτουργία Ορθοδόξων και Καθολικών παρουσία των αντιπροσώπων του Πάπα Νικόλαου του 5ου, καρδιναλίου Ισιδώρου (ο άλλοτε Βησσαρίων που είχε ήδη αποστατήσει στη Δύση), ο πρώην Μητροπολίτης Κιέβου Ισίδωρος ο Αποστάτης και ο εξόριστος στην Ρώμη Λατινόφρων Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριος Γ’ Μάμμας.

8 Ιουνίου 2021

Ανακαλύπτοντας να μαθαίνουμε.

Ίσως τυγχάνει να είναι γνωστό σε μερικούς επισκέπτες που ξεφυλλίζουν συχνότερα τις σελίδες του παρόντος ιστολογίου, η ενασχόληση του κυρίως με διάφορα ιστορικά γεγονότα. Εκ των πραγμάτων λοιπών προέκυψαν μερικές απορίες, που ίσως όχι μόνο να φανούν, αλλά και πράγματι να είναι απλοϊκές όσον αφορά το επάγγελμα των ιστορικών, για την επιστήμη της ιστορίας. Απορίες απλοϊκές ξεαπλοϊκές , τις παραθέτω ελπίζοντας αν κάποιος γνωρίζει σχετικά, αν δεν θεωρήσει σκόπιμο να τις απαξιώσει, κι αν φυσικά το επιθυμεί να μας πληροφορήσει σχετικά.

Ο Μοριάς μόνος εναντίων του θεριού της οικουμένης.

Με την ευκαιρία της μεταφοράς στο Οροπέδιο Λασιθίου του λάβαρου της Ελληνικής Επανάστασης,
για τον εορτασμό της Μάχης του Οροπεδίου. Παραθέτω ένα απόσπασμα από άρθρο του Μιχάλη Στούκα που δημοσίευθηκε στην εφημερίδα (Πρώτο Θέμα) με θέμα :

Αλήθειες για το 1821: Η Αγία Λαύρα και οι πρώτες επαναστατικές ενέργειες .

Αναφέρει λοιπών το σχετικό απόσπασμα :

Στις 10 ή στις 13 Μαρτίου 1821, έγινε στην Αγία Λαύρα μια καθοριστική σύσκεψη. Ο Φωτάκος (Φώτιος Χρυσανθόπουλος), που ήταν παρών στη σύσκεψη, κάνει λόγο για συγκέντρωση στις 13 Μαρτίου. Σ’ αυτήν, παραβρέθηκαν: ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, οι πρόκριτοι της Βοστίτσας και των Καλαβρύτων Σωτήρης Χαραλάμπης, Ανδρέας Ζαΐμης, Ασημάκης Φωτήλας, Σωτήριος Θεοχαρόπουλος και Ανδρέας Λόντος. Ο Φωτάκος, που δεν συμπαθούσε τους προκρίτους γράφει πως όλοι αυτοί διανυκτέρευσαν στη μονή «και ήσαν φοβισμένοι και απελπισμένοι». Όταν άρχισε η σύσκεψη, έδειχναν προβληματισμένοι. Κάποιοι έβλεπαν πως βρίσκονταν σε αδιέξοδο και πρότειναν να πάνε στην Ύδρα, την Κωνσταντινούπολη ή και τη Δυτική Ευρώπη (!). Ευτυχώς, υπήρξαν μερικοί θαρραλέοι και αποφασιστικοί, όπως ο Ασημάκης Φωτήλας.Παραθέτουμε ένα απόσπασμα από τον λόγο του, όπως τον διέσωσε ο Φωτάκος:

Οι κυρίαρχοι του κόσμου

Παρότι το μπλοκ καταπιάνεται ανελλιπώς με την ιστορία των διάφορων αυτοκρατοριών που κυριάρχησαν κατά καιρούς στην υφήλιο, δεν αγνοεί ότι οι μεγαλύτερες σύγχρονες αυτοκρατορίες που έχουν δημιουργηθεί διαχρονικά στην παγκόσμια ιστορία, δεν είναι άλλες από τις πολυεθνικές εταιρείες μαζί με της θυγατρικές τους, μηδέ εξαιρουμένων φυσικά των κολοσσιαίων εταιρειών που διαχειρίζονται τις υπηρεσίες του παγκόσμιου διαδικτύου. 

Ως εκ τούτου έπεται η παρουσίαση του εκτενούς άρθρου:


Το δε Χείλων βέλτιστων.

Με αυτό το χείρον λογοπαίγνιο, το παρών ιστολόγιο βρίσκει την ευκαιρία ώστε να συστήσει την αξιόλογη :

Βιβλιοθήκη Κλασσικών & Φυσικών Επιστημών.

Χείλων 

 

https://chilonas.com/