11 Αυγούστου 2015

H διαθήκη τοῦ ὁπλαρχηγοῦ Ἀντωνίου Ζωγράφου-Ξανθουδίδη.

Ξανθουδίδης Αντώνης -Ζωγράφος(1819-1896)
…« διαθήκη το πλαρχηγο ντωνίου Ζωγράφου-
Ξανθουδίδη». (Τ πρωτότυπο φυλάσσεται στ στορικ μουσεο ρακλείου).

Γράφει Δημ. Νατσιός  Δάσκαλος-Κιλκίς
  ντώνιος Ξανθουδίδης (1819-1896) γεννήθηκε, ζησε κα πέθανε στν Κρήτη. Μεγάλη μορφή, «γενναος μετ φρονήσεως, φιλοκερδής, τύπος χρηστο κα μεγαλοψύχου πατριώτου», λεβέντης πλαρχηγός, λαβε μέρος στος ρωικος γνες τς Κρήτης γι πελευθέρωση κα νωση μ τν Πατρίδα. Διακρίθηκε κυρίως στν Μεγάλη πανάσταση το 1866-1869, «ρχαος νθρωπος» πο θ λεγε κα Κόντογλου, π ατος πο «μοσχοβολον σν τ Τίμιο Ξύλο».
σχολήθηκε μ τν πολιτική, μ τν πρωταρχικ σημασία το ρου κα χι μ τν κατεστημένη λωποδυσία τς ποχς μας- «ταν τότε πο ο νθρωποι ζων διν παινον κα πέθαινον δινα τραγούδι», πως λεγε νδρέας Καρκαβίτσας. πρξε κόμη κα γιογράφος. Παραθέτω τν διαθήκη τουποθήκη γι τν Πατρίδα, γι ν κατανοήσουμε τί λογς ταν ο λληνες, ο προκομμένοι κενοι νθρωποι, πο μς χάριζαν λευτερις κα προίκιζαν τος πογόνους «θική, ρετή, σέβαση ες τν πατρίδα κα πίστη ες τν θρησκείαν μαςγι ν χουν τν ελογία το Θεο». (Μακρυγιάννης)
«Α) ποθνήσκων τέκνον γνήσιον τς νατολικς κκλησίας το Χριστο ντέλλομαι τος υούς μου γαπητούς, μ τέκνα, να διατελσι πιστ κα φωσιωμένα ες τν πάτριον ατν θρησκείαν, παραγγέλλω πομένως ατν να κριβς κπληρώσωσι τ χριστιανικ καθήκοντά των κα διαφυλάττουν μεμπτα τ χριστιανικ θιμα τς Πατρίδος. Συνιστ δ νθέρμως πρς παντς λλου τν λεημοσύνηνπαραγγέλλω ες τ τέκνα μου ν βοηθσι τος πτωχούς, παραδειγματιζόμενα π τος γονες ατν.

Β) ντέλλομαινφοσιωθσιν ες τν δικαίωσιν τς Πατρίδος, πωθοντες τς γωϊστικς δέας το συμφέροντος κα το τομισμο… …ς χωσιν πψιν τ συμφέρον τς Πατρίδος, ντες πιοι πρς τος ντιθέτους κα μνησίκακοι, διότι μνησικακία ρμόζει μόνον ες τ θηρία

Δ) Παραγγέλλω τος υούς μου ν δηγήσουν τν εσέτι γαμον δελφόν των, Στέφανον, ν συζευχθ μετ λληνίδος ρθοδόξου

ϛ) Παρακαλ τν σύζυγόν μου, κα μετ τν θάνατον ατς, τ τέκνα μου, ν τελον τ τήσια μνημόσυνα κατ τ θιμα τς Πατρίδος

Ζ) Συνιστ ες τ τέκνα μου ν ποφεύγουσι τν σπατάλην κα τν φιλαργυρίαν, διότι μφότερα τ λαττώματα ατ εναι μισητά».
σμν εωδίας πνευματικ ναδίδει διαθήκη το Κρητικο καπετάνιου. Ξεκιν μ μολογία πίστεως, πως πράττουν λοι σοι ζον, ναπνέουν κα γεύονται τ καθάρια νάματα τς γίας μας ρθοδοξίας.
φράση «τέκνον γνήσιον τς νατολικς κκλησίας το Χριστο», παραπέμπει σ μία παρόμοια το λ. Παπαδιαμάντη, ταν παντοσε στν αρετικ Μακράκη κα τος παδούς του, ο ποοι τν γκαλοσαν περ θεΐας –ποιόν; Τν Παπαδιαμάντη!– γραφε κυρ-λέξανδρος: «λλ πο νακαλύψατε τι γ εμαι θεος; χετε λοιπν κα πνεμα Πύθωνος, λόκληρον λεγενα χετε; ξωρκισμένοι ν εσθε. γ εμαι τέκνον γνήσιον τς ρθοδόξου κκλησίας κπροσωπουμένης π τν πισκόπων της». (κδ. «Γιοβάνης», τόμ. 5ος, σελ. 365).
Πρώτη ντολ κα παραγγελία το μεγάλου Κρητς πρς τ γαπητά του τέκνα –πέντε γόρια– εναι φοσίωση ες τν «πάτριον» πίστη, θος κολοκοτρωναίικο «ν φυλάξετε τν πίστιν σας κα ν τν στερεώσετε» καταπς κανοναρχοσε τος νέους τν θηνν κα Γέρος το Μωρι. Δν παριθμε χρήματα, χωράφια, βις κα λοιπ δολώματα μαρτίας κα κωλύματα ρετς. «Ατ - τν χρημάτων περιουσία- κώλυμα πρς τν ρετν γίνεται… Α γρ τρυφα κα α τυποι δονα κα τ μυρία κακ ντεθεν τίκτεται». χρηματικ περιουσία, κατ τν γιο Χρυσόστομο, γενν μύρια κακ τος νέους. (ΕΠΕ, 5, 60-54). λαός μας, σο ζοσε τν ντιμον πενίαν του πρν τν λέθρια νάμειξή του μ τος Φράγκους, κα τ δολοφονικ δάνεια, θελε πρτα τ μέτωπο καθαρ κα «καλ καρδιά». («Καρδίαν καθαρ κτίσον ν μο Θεός»). 
φτώχεια κρατοσε τν ψυχή του σ κατάσταση γείας. π τότε πο μαθε τι φοσίωση «ες τν πάτριον θρησκείαν» κα διαφύλαξη «τν χριστιανικν θίμων τς Πατρίδος» δν συνάδουν μ τν ξευρωπαϊσμό του, παρνήθηκε «τιμημένα πρωτοτόκια» κα νδύθηκε τς παρδαλς κουρελοδες το γραικυλισμο, τς ποτέλειας κα τς ξενολατρίας. Δν εναι τυχαο τι ξεπουλήθηκε Πατρίδα μας, μέσ τν γκληματικν «μνημονίων», π τν μερν μας, φο προηγήθηκε ψευτοευημερία τν ερώ, λλ κυρίως πνευματικς ποσιτισμς το λαο μας « ποτέλεια κα διαφθορ παύουν, τ ασθημα το πατριωτισμο κα τν πρ το κοινο συμφέροντος ζλον, κα φέρουν ναποφεύκτως τν διοτέλειαν κα (καθιστον τος νθρώπους) πιρρεπες ες τς κοινς προδοσίας», γραφε σπουδαος Φλαμιάτος. (Κ. Σαρδελ, « προδομένη παράδοση», α´ τόμος, σελ. 15, κδ. «ΤΗΝΟΣ»).
Γι’ ατ κα Κρητικς ρωας «συνιστ νθέρμως» στ παιδιά του, ν ποφεύγουν τν σπατάλη κα τν φιλαργυρία, ν εναι μνησίκακοι, ταπεινοί, πιοι κα λεήμονες «παραδειγματιζόμενοι π τος γονες ατν». Σπουδαα παραγγέλματα, ρθόδοξα, πατερικά. «Παράδειγμα τος τέκνοις παρέχειν», προέτρεπε ερς Χρυσόστομος, βασιλικ δς γι μία σωστ κα ρχοντικ νατροφ τν παιδιν.
ντύπωση προκαλε Δ´, τέταρτη παραγγελία το γωνιστ πρς τος υούς του. Ν συζευχθε, γαμος Στέφανος -λαμπρς ρχαιολόγος ργότερα- μεθ’ λληνίδος ρθοδόξου. Σήμερα, να «γνήσιον τέκνον» το ερωπαϊκο μας προσανατολισμο, ατ θ τ χαρακτήριζε ρατσισμό. Κάτι παραπάνω ξερε λαός, ταν θυμόσοφα λεγε: «παπούτσι π’ τν τόπο σου κα ς εναι μπαλωμένο».
ξιοσημείωτη κα ντολ διαφύλαξης «μέμπτως», κα μάλιστα δύο φορς στ κείμενο, τν χριστιανικν θίμων τς Πατρίδος. Ατ τ ξέρουμε π τν ρόδοτο. Μετ τ μόθρησκον κα τ μόγλωσσον, καταγώνιστο φυλακτήριο τς θνικς συνείδησης εναι τ μότροπον, τ θη κα τ θιμα πο δροσίζουν κα εκλεΐζουν τν βίο το λαο.
Στν Κρήτη λεγαν μία ραία μαντινάδα
«Νοικοκυριοὶ καὶ φρόνιμοι
δὲν ζοῦν στὸν Ψηλορείτη
οἱ κουζουλοὶ τὴν κάνανε
ἀθάνατη τὴν Κρήτη».
Ατ κουζουλάδα, «παλαβ φλέβα», πο λεγε κα γιος Παΐσιος γιορείτης, μς λείπει. Ο Τουρκοκρατίες μως κα ο Φραγκοκρατίες δν φεύγουν μ φρονιμάδα κα «ψογη στάση». νθρωποι σν τν Κολοκοτρώνη, τν Παλο Μελ κα τν ντ. Ξανθουδίδη φυπνίζουν, μ τν «τρέλλα» τους, τος λαούς.

ΑΒΕΡΩΦ Διαδικτυακό Θωρηκτό

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μην πυροβολείτε ασκόπως