9 Ιανουαρίου 2015

Κρητικά παραμύθια «Το σουρτζανάκη»

Το σουρτζανάκη  (Τσιφούτ Καστέλλι Μονοφατσίου - Ηράκλειο Κρήτης)
Πέρδικα πάνω στο κλουβί
και πάνω στο χαράκι
αφουγκραστείτε να σας πω
για το σουρτζανάκη
Με ήντα νου και λογισμό
το πήρε το Λενάκη
στη νταμπακέρα έβανε
χρυσό δαχτυλιδάκι
με το καλό του δουλευτή
το 'παιψε στου Λενάκη
Παρέ μωρέ και πήγαινε
εις του παπά τη πόρτα
και αν επροβάλει το Λενιώ
δώστου το δαχτυλίδι
ορίστε και τσατάρετε
χρυσό δαχτυλιδάκι
και ακριβοχαιρετίσματααπ' το σουρτζανάκη
και το Λενιώ σα το 'κουσε
το πρόσωπο του δρώνει
και το καλό του δουλευτή
ξυλιές το 'νε φορτώνει
πήγε ο δουλευτής
στο σπίτι του αφεντικού
καλώς μας ήρθες δουλευτή
μα άργησες λιγάκι
καλώς σας βρήκα αφεντίκο
με τις ξυλιές στη ράχη
σουρουτζανιός σα το 'κουσε
γυναίκεια και βάνει και τους
θελούς στα πόδια του
και σα βεργάδα πάει
ώρα καλή παπά χατζή
να μη σε πω και αφέντη
θα μου το 'δώσεις το Λενιώ
που σα τον ήλιο φέγκει
δε σου το δίνω το Λενιώ
γιατί δεν έχω άλλο ούτε καιπιο μικρότερο ούτε και πιο μεγάλο
έχε γεια παπά χατζή και στα
Σφακιά θα πάω να φέρω άντρες
σφακιανούς να 'ρθω να σου τη πάρω
Σάββατο το λογιάσανε και Κυριακή κυνούνε
τη πόρτα του παπά χατζή πάνε και
κουρκουνούνε
άνοιξε παπά χατζή να μη σε πω και αφέντη
θα μου το δώσεις το Λενιώ
που σα τον ήλιο φέγκει
δε σου το δίνω το Λενιώ
Ετότε σα οι σφακιανοί εσπάσανε τη πόρτα
και μπήκαν μέσα και γυρέψανε ως και της γης τα χόρτα
και εβρήκαντω το Λενιώ αργυροκουκλομένο
για σήκω δα Λενάκη μου και βάλε τα καλά σου
και στη χρυσή παράδεισο θα πάει το όνομα σου
και λέει το Λενιώ και στη χρυσή παράδεισο
κονάκι κι αν μου χτίσεις
θα τρέχουνε τα μάτια μου σα τα κλειδιά της βρύσης.
Το παραμύθι αυτό προέρχεται από το Τσιφούτ Καστέλλι Μονοφατσίου. Εί-
ναι τουλάχιστον διακοσίων ετών και το παραμύθι αφηγήθηκε απο την για-
γιά μου Νίκη Φραγκούλη-Θεργιάκη της οποίας το αφηγήθηκε η γιαγιά της
και συνεχίζεται η ίδια επανάληψη απο τη γιαγιά στην εγγονή.
Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε από που το έμαθαν καθώς αν και η για-
γιά γεννήθηκε στο Τσιφούτ Καστέλλι Μονοφατσίου, η γενιά της κατάγεται
από τη Σμύρνη απ' όπου έφυγε κατά την μικρασιατική καταστροφή...
Θεργιάκη Νίκη-Παυλίνα
 ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μην πυροβολείτε ασκόπως