16 Φεβρουαρίου 2014

«Κρήτες αεί ψεύσται, κακά θηρία, γαστέρες αργαί»

Συνάδελφος, καθηγητής Αγγλικής φιλολογίας, μου διηγήθηκε ένα περιστατικό το οποίο συνέβη κατά την ξενάγηση που έκανε σε έναν ηλικιωμένο Άγγλο τουρίστα στο φαράγγι της Σαμαριάς. Μετά το πέρασμα του φαραγγιού φθάσανε στην Αγιά Ρουμέλη, όπου είχανε συμφωνήσει να τους περιμένει μια βάρκα για να τους μεταφέρει στη Χώρα Σφακίων. Ήταν κουρασμένοι, ταλαιπωρημένοι και το χειρότερο η βάρκα δε βρισκόταν εκεί για να τους παραλάβει. Ο Άγγλος προφανώς εκνευρισμένος έδειχνε την αγανάκτησή του μουρμουρίζοντας στη γλώσσα του και κάποια στιγμή τον άκουσαν να λέει στα ελληνικά «Κρήτες αεί ψεύσται». Παραξενεύτηκαν, γιατί ο Άγγλος δεν μιλούσε ελληνικά και τον ρώτησαν πώς γνωρίζει αυτή τη φράση. Τους απάντησε ότι αυτό το είπε ο Απόστολος Παύλος και ότι υπάρχει και στο ευαγγέλιο.
Το περιστατικό αυτό με ενόχλησε, γι’ αυτό αποφάσισα να ψάξω το θέμα.
Η έρευνα σχετικά με το πότε διατυπώθηκε αρχικά η κατηγορία αυτή μας οδηγεί στην απώτερη αρχαιότητα, στους χρόνους που η αλήθεια εμπλέκεται με το μύθο. 

Ο Αλεξανδρινός γραμματικός Ηφαιστίων, που έζησε τον 2ο μ.Χ. αιώνα, αποδίδει την αρχή του «Κρήτες αεί ψεύσται» στην παράδοση. Σύμφωνα με αυτήν ο μυθικός βασιλιάς της Κρήτης Ιδομενέας και εγγονός του Μίνωα, σε διαγωνισμό ομορφιάς ανάμεσα στη Θέτιδα και τη μάγισσα Μήδεια, στον οποίο ήταν κριτής, ανέδειξε ωραιότερη τη Θέτιδα. Τότε, όπως αναφέρει ο ιστοριογράφος Αθηνόδωρος ο Ερετριεύς, ο οποίος περιγράφει το γεγονός αυτό, η Μήδεια οργίστηκε και είπε: Κρήτες αεί ψεύσται (Μήδειαν δ΄οργισθείσαν ειπείν Κρήτες αεί ψεύσται),. και μάλιστα η Μήδεια καταράστηκε τον Ιδομενέα να μην πει ποτέ αλήθεια. Εξ αιτίας λοιπόν του Ιδομενέα και σύμφωνα με την παράδοση από τότε οι Κρητικοί θεωρούνται ψεύτες λόγω του περιστατικού αυτού. Ο Ιδομενέας όμως έγινε και δεύτερη φορά αίτιος να χρεωθούν οι συμπατριώτες του αυτό το βαρύ χαρακτηρισμό. Όπως είναι γνωστό, ο Ιδομενέας έλαβε μέρος στον Τρωικό πόλεμο με 80 πλοία και ήταν ένας από τους Έλληνες που κρύφτηκαν μέσα στον Δούρειο Ίππο. Μετά την άλωση ο κλήρος έπεσε σ’ αυτόν να μοιράσει στους Έλληνες τα λάφυρα της Τροίας. Ο Αλεξανδρινός συγγραφέας Πτολεμαίος , που αναφέρεται στα παράδοξα της Ιστορίας με ιστορικό και μυθολογικό περιεχόμενο, λέει σχετικά με αυτό: «Παροιμία εστί το κρητίζειν επί του ψεύδεσθαι, από Ιδομενέως Κρητός ρηθείσα, ος λαχών μερίσαι τοις Έλλησι τα λάφυρα του Ιλίου τα κρείττω εαυτώ περιεποιήσατο». Δηλαδή: το «κρητίζειν» είναι παροιμία που λέγεται επί ψευδολογίας και έχει την αρχή της στον Κρητικό Ιδομενέα, ο οποίος ορίστηκε να μοιράσει στους Έλληνες τα λάφυρα της Τροίας και κράτησε για τον εαυτό του τα καλύτερα. Αυτά βέβαια αναφέρονται σε παραδόσεις και υποθέσεις και αφορούν τους αρχαίους Κρήτες. Αλλά και οι ίδιοι έδωσαν αφορμή να χαρακτηρισθούν ψεύτες, γιατί οι ομηρικοί Κρήτες και οι μετά από αυτούς κατακτητές της νήσου Δωριείς καυχιόνταν για πολλά πράγματα μεταξύ των οποίων και ότι η θεά Αθηνά γεννήθηκε στις όχθες του Κρητικού ποταμού Τρίτωνα, πράγμα που επέσυρε την οργή των Αθηναίων, γιατί και αυτοί διεκδικούσαν τη γέννησή της, με αποτέλεσμα Αθηναίοι ποιητές και ρήτορες να κατηγορούν από τη σκηνή και από το βήμα τους Κρητικούς και να τους αποκαλούν ψεύτες. Ισχυρίζονταν ακόμη οι Κρητικοί ότι ο Δίας γεννήθηκε και πέθανε στην Κρήτη και μάλιστα έδειχναν τον τάφο του. Αυτό ήταν απαράδεκτο για τους άλλους Έλληνες που θεωρούσαν τον Δία αθάνατο. Γι’ αυτό ακριβώς το πράγμα κατηγορεί τους Κρητικούς ο Έλληνας ποιητής και φιλόσοφος Καλλίμαχος που ήκμασε στην Αλεξάνδρεια τον 3ο π. Χ. αιώνα και έγραψε αρκετά έργα μεταξύ των οποίων και ύμνους προς διάφορους Θεούς. Στον ύμνο του προς τον Δία, ο οποίος διασώθηκε και πραγματεύεται θρησκευτικά και θεογονικά ζητήματα γράφει: Κρήτες αεί ψεύσται. και γαρ τάφον, ω, άνα, σείο Κρήτες ετεκτήναντο. συ δ’ ου θάνες.. εσσί γαρ αεί. Δηλαδή: Οι Κρητικοί είναι πάντοτε ψεύτες, διότι και τάφο σου, ώ βασιλιά, κατασκεύασαν, συ δε δεν απέθανες, διότι είσαι αθάνατος. Αλλά και νωρίτερα από την εποχή του Καλλίμαχου, αυτά που υποστήριζαν οι Κρητικοί σχετικά με το Δία ήταν η αιτία ο Επιμενίδης, που έζησε τον 7ο π.Χ. αιώνα, να πει τη γνωστή φράση «Κρήτες αεί ψεύσται, κακά θηρία, γαστέρες αργαί». Ο Επιμενίδης γεννήθηκε στην Κνωσό ή τη Φαιστό και θεωρούνταν ένας από τους επτά σοφούς της αρχαιότητας (στη θέση του Περίανδρου του Κορίνθιου). Ήταν μάντης, συγγραφέας και ποιητής και είχε φήμη μεγάλου καθαρτή. Το 612 π.Χ. τον κάλεσαν οι Αθηναίοι, κατά συμβουλή του Μαντείου των Δελφών, να εξαγνίσει την πόλη τους από τον λοιμό που να τους βασάνιζε, επειδή οι θεοί είχαν θυμώσει μαζί τους λόγω του Κυλώνειου άγους. Ενώ λοιπόν ο Επιμενίδης εξάγνιζε την πόλη και συγχρόνως προσπαθούσε να συνετισθούν οι Αθηναίοι λέγοντάς τους ότι ο Δίας θα τους τιμωρούσε περισσότερο όχι μόνο στην παρούσα αλλά και στη μέλλουσα ζωή, αυτοί του απήντησαν ότι Δίας δεν υπάρχει, διότι οι Κρητικοί λένε ότι απέθανε και ετάφη στην Κρήτη. και μάλιστα έγραψαν στον τάφο του την επιγραφή «Ενταύθα Ζαν κείται, ον Δίαν κικλήσκουσιν», δηλαδή : Εδώ είναι θαμμένος ο Ζευς, τον οποίο ονομάζουν Δία. Τότε, λένε, ο Επιμενίδης, για να αναιρέσει αυτό που υποστήριζαν οι Κρητικοί (ότι ο Δίας απέθανε….), δηλαδή να διαψεύσει τους Κρητικούς, απάντησε στους Αθηναίους με ένα μεγαλύτερο ψέμα με τη φράση «Κρήτες αεί ψεύσται, κακά θηρία, γαστέρες αργαί». Ο Επιμενίδης ήταν ένα πρόσωπο που μπλέχτηκε σε θρύλους και μυθικές παραδόσεις, πάντα όμως οι Κρητικοί αναφέρονταν με σεβασμό σ’ αυτόν. Ο ίδιος δεν είχε καλή γνώμη για τους συντοπίτες του αν κρίνουμε από την παραπάνω φράση. Στο κεφάλαιο της μαθηματικής Λογικής, που διδάσκαμε στο Λύκειο, αναφέραμε την πρόταση «Ο Επιμενίδης είπε: Πας Κρης ψεύτης», ως παράδειγμα μη λογικής πρότασης (γιατί δεν μπορεί να χαρακτηριστεί μόνο ως αληθής ή μόνο ως ψευδής). Αυτό είναι ένας λόγος να ισχυριστούμε πως ο χαρακτηρισμός «ψεύτες» των Κρητικών δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Όπως και να έχουν τα πράγματα, η δυσφήμηση αυτή των Κρητικών, που αρχικά ξεκίνησε ως μύθος, με τον καιρό έγινε παράδοση και επηρέασε πολλούς και σημαντικούς από τους μεταγενέστερους. Μεταξύ αυτών ήταν και ο Απόστολος Παύλος, ο οποίος αργότερα, σε επιστολή του προς τον επίσκοπο Τίτο
επαναλαμβάνει το χαρακτηρισμό «ψεύτες» προσθέτοντας και τους άλλους χαρακτηρισμούς, που τους θεωρώ άδικους, γιατί οι Κρήτες ασπάστηκαν από νωρίς το χριστιανισμό και την εντολή …ου ψευδομαρτυρήσεις…….Ο Απόστολος Παύλος, που θεμελίωσε και οργάνωσε την εκκλησία της Κρήτης, ήρθε στην Κρήτη δύο φορές. Την πρώτη φορά παρά τη θέλησή του το 60 μ. Χ., γιατί, ενώ πήγαινε στη Ρώμη για να δικαστεί, ως ρωμαίος πολίτης που ήταν, το πλοίο με το οποίο ταξίδευε αναγκάστηκε, λόγω κακοκαιρίας, να προσαράξει στους Καλούς Λιμένες, στα νότια του νομού Ηρακλείου ( … εις τόπον τινά καλούμενον Καλούς Λιμένας ων εγγύς ην πόλις Λασαία…) όπου παρέμεινε αρκετό διάστημα. Στη Ρώμη δικάστηκε και καταδικάστηκε σε φυλάκιση. Μετά την αποφυλάκισή του ήρθε για δεύτερη φορά στην Κρήτη μαζί με το συνεργάτη του Τίτο. Η παραμονή του στο νησί ήταν σύντομη. Ανέθεσε την οργάνωση της εκκλησίας στον Απόστολο Τίτο τον οποίο και χειροτόνησε πρώτο επίσκοπο Κρήτης στην πρωτεύουσά της Γόρτυνα,. του έδωσε μάλιστα εντολές και οδηγίες, και έφυγε για να συνεχίσει το αποστολικό του έργο. Αργότερα στην επιστολή του Προς Τίτον αναφέρει… Δι’ αυτό σε αφήκα εις την Κρήτην, δια να συμπληρώσεις όσα παρέλειψα… και εφιστά την προσοχή του να είναι προσεκτικός με τους Κρητικούς και ιδίως να καταπολεμώνται οι ψευτοδιδάσκαλοι, γράφοντάς του: Είπε τις εξ αυτών ίδιος αυτών προφήτης Κρήτες αεί ψεύσται κακά θηρία, γαστέρες αργαί. Δηλαδή: Είπε κάποιος από τους Κρητικούς, που τον έχουν ως προφήτη τους (προφανώς εννοεί τον Επιμενίδη) ότι οι Κρήτες είναι πάντοτε ψεύτες, κακά θηρία, άνθρωποι που θέλουν να τρώγουν πολύ χωρίς να εργάζονται. Και συνεχίζει: Η μαρτυρία αύτη εστίν αληθής, δι’ ην αιτίαν έλεγχε αυτούς αποτόμως, ίνα υγιαίνωσιν εν τη πίστει. Έτσι λοιπόν ο Απόστολος Παύλος επανέλαβε αυτό που είχε πει σχεδόν 700 χρόνια πριν ο Επιμενίδης.
Ο Κ. Σάθας αναφέρει πως ο Κρητικός λόγιος Ζαχαρίας Σκορδύλης ο Μαραφαράς ανασκεύασε με λογικά επιχειρήματα, που δείχνουν τη πολυμάθειά του, το Κρήτες αεί ψεύσται, ….. σε εργασία του με τίτλο: Ζαχαρία Μαραφαρά πρεσβυτέρου, Ερμηνεία εις το «Κρήτες αεί ψεύσται» κ.λ.π
Πάντως και σήμερα ακόμη δεν έχουμε απαλλαγεί από αυτή την κακή φήμη, αφού και τα σύγχρονα Λεξικά αναφέρουν μεταξύ άλλων: Κρητίζειν= Φέρομαι ως Κρης, ψεύδομαι, εξαπατώ, και την παροιμία «προς Κρήτα κρητίζειν» που λέγεται με την έννοια το να εξαπατά κάποιος τον απατεώνα.

Της Ηλέκτρας Καμπουράκη-Πατεράκη μαθηματικού

ΠΗΓΗ  Αναδημοσίευση από την εφημερίδα  «ΠΑΤΡΙΣ»

http://www.patris.gr/article/161201?PHPSESSID=#.Uvf01_u7JNQ

3 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κρήτες αεί ψεύσται…..και ο απόστολος Παύλος αργότερα πρόσθεσε: (“κακὰ θηρία, γαστέρες ἀργοί) ……….Φανταστείτε Μίσος....!
    Η φράση αυτή αποδίδεται στον ποιητή, μάντη και ιερέα της Κνωσού Επιμενίδη, που στο έργο του «Περί χρησμών» κατηγόρησε τους Κρητικούς της εποχής του επειδή ήταν τόσο ψεύτες, ώστε «εψεύσαντο και περί του τεθνάναι τον Δία», [είπαν ότι Θα πεθάνει ο Δίας]. Απόσπασμα από το εν λόγω έργο σώθηκε από τον Καλλίμαχο στο έργο του «Ύμνος εις Δία» (7-9), το οποίο επακριβώς λέει τα εξής: «Ζευ, σε μεν Ιδαίοισιν εν ούρεσι φασί γενέσθαι. Ζευ, σε δ' εν Αρκαδίη^ πότεροι, πάτερ, εψεύσαντο; Κρήτες αεί ψεύσται^ και γαρ τάφον, ω άνα, σείο Κρiτες ετεκτήναντο, συ δ' ου θάνες^ εσσί γαρ αεί». (Σε μετάφραση: «Δία, εσύ λένε ότι γεννήθηκες στα Ιδαία όρη. Δία, για σένα άλλοι λένε ότι γεννήθηκες στην Αρκαδία, ποιοι από αυτούς είπαν ψέματα; Οι Κρiτες είναι πάντα ψεύτες, διότι και τάφο για σένα κατασκευάσαν. Εσύ όμως δεν Θα πεθάνης. Θα υπάρχεις για πάντα…»
    Τύμβον ἐτεκτήναντο σέθεν, κύδιστε, μέγιστε, Κρiτες, ἀεὶ ψεῦσται, Ἀλλὰ σύ γ᾿ οὐ θνῇσκεις, ἕστηκας γὰρ ζοὸς αἰεί· Ἐν γὰρ σοὶ ζῶμεν καὶ κινούμεθ᾿ ἠδὲ καὶ ἐσμέν
    Ο Επιμενίδης εδώ, δεν είπε "Οι Κρήτες Οι Κρίτες (από τη λέξη Κρίση) αεί ψεύσται Κρίτες = οι άνθρωποι που έχουμε κρίση και κρίνομαι...γιατί ο θεός είναι γαι όλα τα όντα ακόμα και για τα φυτά (από όλα τα όντα στη γη, Κρίται η Κριταί είναι οι άνθρωποι
    Οι πρώτοι Χριστιανοί με πρωτοπόρο το Απόστολο Παύλο πήγαν ακόμα ένα βήμα πιο μπρωστα, Για να μην επαναλαμβάνουν οι πιστοί ότι ο θεός θα πεθάνη, καθιέρωσαν το Άγιος ο Θεός ως αναπόσπαστο κοματι της λυτουργίας
    Άγιος ο θεός = Ο θεός δεν είναι στη γη, είναι Α'γιος
    Άγιος Ισχυρός = όχι μόνο δεν είναι ο θεός στη γη για να πεθάνη όπως εμείς αλλά είναι και παρά πολύ Ισχυρός Άγιος Αθανατος = Όχι μόνο δέν είναι στη γη ο θεός αλλά, είναι και Αθάνατος = δεν θα πεθάνη ΠΟΤE......Kαι όμως, ο θεός που όλοι αναφερόμαστα από την ΠΑΝ-αρχαιότητα είναι ο Ήλιος και οι αρχαίοι ημών σοφοί πρόγονοι "Κρίται" ήξεραν τί έλεγαν, και αυτός ο Δίας η Ζεύς η φώς η Ήλιος με μαθηματική ακρίβεια οδεύει πρός τόν θάνατον μπορεί να πάρει 20 εκατομμύρια χρόνια αλλά θα έρθει το τέλος….!
    Δίας ή Ζευς = Φως, = αυτός που μας χαρίζει τη φώτηση τη ΖΩΗ …. και αυτός βαδίζει με μαθηματική ακρίβεια προς τόν θάνατον Θεός από Θέω
    Η φώτιση , τα γράμματα ο Δίας όντως γεννήθηκαν στην Κρήτη στο όρος Ίδη ή Ίδα η Βίδα ενδιξη είναι ο δίσκος της ΦΑΕΣΤΟΥ "ΦΑΙΣΤΟΥ"
    Aπό το ΊΔΑ το Ιδανικόν….
    Βίδα = θεία φώτιση (του λείπει η Βίδα) από το Βίδα ο BYΔΑΣ η αλιώς Βούδας....το Ύψιλον στο Βούδας δηλώνει Δύναμη (Ήλιος - θεός) από εδώ και η Βυδ-αίμα (Βυδαίμα... σοδειά Ελαιολάδου
    Είναι γεγονός ότι σε όλο τον έναστρο ουρανό εφ'όσον ξέρουμαι, μόνο στη γη υπάρχει Ζωή έτσι όπως την Ξέρουμαι μόνο στη γη υπάρχουν όντα που έχουν κρίση και αυτή η κρίση = (εκπαίδευση τά γράμματα) γεννήθηκαν στο Νησί που ακόμα και σήμερα για το λόγο αυτό. ονομάζεται ΚΡΗΤΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Άγγλος αυτός ΌΣΟ ήξερε, ΤΟΣΟ είπε......και αυτός από μίσος εκφράστηκε.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Μην πυροβολείτε ασκόπως